Wanneer het om SEO gaat, denken de meeste marketeers automatisch aan Google. Optimaliseren voor zoekmachines is echter zoveel meer dan dat. Ook YouTube wordt beschouwd als een zoekmachine, en niet zomaar een! Alhoewel de wondere wereld van content marketing en SEO complex is en constant evolueert, kan je van één iets wel zeker zijn: video blijft een belangrijk onderdeel in het drijven van kwalitatief verkeer naar je website. YouTube is daar al jaar en dag marktspeler.
Maandelijks zijn er meer dan 3 miljard zoekopdrachten in deze zoekmachine. Dat maakt het totale zoekvolume groter dan Bing of Yahoo. WiSEO geef je daarom enkele tips hoe je als bedrijf kunt scoren in het snelstgroeiende videoplatform ter wereld.
Inhoudsopgave
1) De voorbereiding
1.1) SEO
1.2) Tools
1.3) Content
2) Het begin van de video
2.1) Kijkersloyaliteit
3) De video zelf
3.1) Lengte
3.2) Thumbnail
3.3) Geen studio
4) Het einde van de video
4.1) Afspeellijsten
4.2) Reacties
4.3) Abonnees
4.4) YouTube kaarten en eindschermen
4.5) Publiceren
5) Video Key Moments voor Youtube-video's 2022
6) Conclusie
1) De voorbereiding
Alvorens je enthousiast aan de slag kan gaan met het opnemen van een video, is het belangrijk om je hierop goed voor te bereiden. Ook al beschik je over de beste vaardigheden om een eersteklas video te publiceren, het staat niet garant voor veel views en likes. Hiervoor moet je een grondige voorbereiding doen. Wij helpen je op weg.
1.1) SEO
Uiteraard speelt SEO ook een cruciale rol in videomarketing. Net als bij een website mag ook een zoekwoordenonderzoek hier niet ontbreken. Dat is bovendien heel wat anders dan een klassiek zoekwoordenonderzoek voor Google. Net als bij Google, biedt YouTube verschillende suggesties. Die kan je makkelijk zien door een query in te typen in de zoekbalk bovenaan. Doordat YouTube enkel populaire suggesties toont, weet je in één oogopslag waar de populairste termen zitten. Een concurrentie-analyse is natuurlijk ook handig. Hoe je de juiste concurrentie vind, vertellen we je in het deel over tools.
Een laatste mogelijkheid is om tags van concurrentie te bekijken. Die kun je vinden in de HTML-code van de video, of gewoon door tools zoals VidIQ waar we straks verder op ingaan. Uiteraard biedt het eigen analytics-systeem van YouTube ook een schat aan informatie.
Denk hierbij aan de USP’s die je wil uitspelen om de kijker te overtuigen. Bekijk daarna via verschillende tools hoe je die moet verwoorden. Zorg bovendien dat de gebruikte USP’s worden doorgetrokken in alle communicatiemiddelen van je bedrijf, dus niet enkel YouTube. Bekijk het als een rode draad die voorkomt in alle filmpjes.
Wanneer dat zoekwoordenonderzoek is voltooid kan je denken aan het technische aspect van de video. Verwerk de belangrijkste zoekwoorden (vooraan) in de titel en beschrijving van je video. Bovendien kan je die ook toevoegen als tags. Die zijn niet zichtbaar voor de kijker, maar worden wel gebruikt bij YouTube om je video te categoriseren. Extra informatie toevoegen (EXIF) is ook altijd welkom.
Bij het invullen van de beschrijving, is het ook belangrijk om zo nauwkeurig mogelijk de video te beschrijvingen. Een minimum van 500 karakters is vereist om YouTube je video goed te laten begrijpen.
Om je video ook buiten te scoren, kan je deze embedden op je website en vervolgens ook promoten via social media. Bezoekers die reeds fan zijn en meer over het bedrijf willen weten, kan je helpen door de link te leggen naar je social media en website. Zorg dat die consistent is over alle video’s. Bekijk het als de footer van je video
Een handige tool die we je kunnen aanraden is de gratis Chrome extensie VidIQ. Na het aanmaken van een account krijg je een kader te zien die de belangrijkste informatie van jouw (en concurrentiële) video’s weergeeft. Ideaal als middel om verder te optimaliseren.
1.2) Tools
VidIQ is lang niet de enigste tool die je kan helpen bij het verbeteren van je YouTube SEO. Een van de populairste chrome extensies is TubeBuddy. Deze software helpt je met het vinden van tags voor je video. Het helpt je bovendien ook om te zien welke video’s het populairst zijn met die tags. Ideaal wanneer je even een snelle concurrentieanalyse wil doen. Bij het gebruik van tags raden we je aan om dit op te splitsen in 3 categorieën. De eerste tag bevat je belangrijkste zoekwoord (meestal het onderwerp van de video). Als secundaire tags zoek je dan naar synoniemen. Tenslotte kan je ook algemene tags toevoegen. Dat zijn de categorieën waar je video in thuis hoort. Het is overigens niet nodig om tientallen tags toe te voegen. Gebruik dus enkel tags wanneer ze je video typeren.
Een tweede tool die we je kunnen aanraden is Tubular Labs. Alhoewel YouTube Analytics tal van informatie geeft over je kijkers, is het niet zo gedetailleerd als Tubular. Zo kan je zien wie de meest geëngageerde kijkers zijn op je account maar ook hoe je doelgroep er nu precies uitziet. De tool toont je ook welke video’s en kanalen naast jouw kanaal werden bekeken, een interessante extra.
1.3) Content
Bedenk bij het creëren van een video ook wat voor content je precies wil publiceren. Veelbekeken video’s zijn antwoorden op vragen van klanten (FAQ’s), tutorials bij het gebruiken van producten of diensten, behind-the-scenes… Ook reviews of testimonials van consumenten zijn trendy! Uiteraard kun je ook webinars en presentaties nadien op YouTube plaatsen. Zo bereik je ook, na de livestream, nieuwe kijkers.
Dat betekent overigens niet dat je die content zomaar hoeft vrij te geven. Niet alle video’s hebben de intentie om viraal te gaan. Zo kan het interessant zijn om een video als ‘unlisted’ te markeren. Dat betekent dat enkel kijkers met de link toegang hebben tot je content. Handig om gegevens van leads te verzamelen!
YouTube is ook een belangrijke inkomstenbron voor veel vloggers en reviewers. Als bedrijf kan je dit kanaal dan ook gebruiken om advertenties te laten verschijnen tussen je video. Alhoewel dat op het eerste zicht misschien geen slimme zet lijkt, want je geeft in principe de kans aan concurrentie om te adverteren in jouw video, kan het wel een extra bron van inkomen zijn. Net als andere zoekmachines is het dan wel belangrijk om je aan de richtlijnen te houden. Zo is het niet toegestaan om muziek te gebruiken van artiesten waar copyright op rust.
2) Het begin van de video
YouTube wil, net zoals collega Google, de beste content tonen aan de gebruiker. Hiervoor gebruikt het algoritmes om te zien welke content het beste scoort, want YouTube zelf kan de inhoud van video’s niet nauwkeurig analyseren. Dankzij artificiële intelligentie doet YouTube hier wel een poging voor. Dat kan je zien wanneer je de automatische ondertiteling aanzet. Om te bewijzen aan YouTube dat de video wel degelijk matcht met de titel en beschrijving, raden we je daarom aan om de belangrijkste zoekwoorden van je video enkele keren te herhalen.
2.1) Kijkersloyaliteit
Een van die parameters van YouTube’s algoritme is kijkersloyaliteit. De kijkersloyaliteit geeft aan hoeveel van je video wordt bekeken. Als bedrijf wil je dat zo dicht mogelijk bij de 100% krijgen. Dat betekent dat kijkers de video helemaal uitkijken. Voor YouTube is dat een signaal dat je een kwalitatieve video hebt, wat de kansen verhoogt dat je video wordt aanbevolen door YouTube bij haar gebruikers.
Zelfs al is je content extreem interessant, het is de bedoeling om de kijker zo lang mogelijk aan het beeld te kluisteren. Een van de tactieken die je daarbij kunt gebruiken, is een samenvatting van de video geven aan het begin. Door het onderwerp te bespreken interesseer je de kijker reeds vanaf het begin. Onderzoek van YouTube gaan aan dat zo’n 20% van de kijkers na 10 seconden wegklikt. Die eerste seconden zijn dus van cruciaal belang om je bounce rate zo laag mogelijk te houden. Lange introducties en fancy filmpjes zijn dus ook uit den boze. Een laatste tip die we je kunnen meegeven, is om tijdens de samenvatting te verwijzen naar het einde van de video. Dat zorgt dat mensen nieuwsgierig worden naar de kern van je boodschap.
3) De video zelf
3.1) Lengte
Er bestaat geen ideale lengte voor YouTube video’s. Zo zijn er populaire video’s die slechts 2 minuten duren tot video’s met miljoenen views met een lengte van een uur. Toch gaf onderzoek aan dat lange video’s (>10 minuten) wel degelijk beter scoren. Het mag echter geen doel zijn om je video een minimum lengte te willen geven. Anders gaat de kwaliteit van je content drastisch achteruit.
3.2) Thumbnail
Het eerste wat de aandacht van de kijker meestal trekt, zijn thumbnails. Dat is een afbeelding die je naast de titel en beschrijving ziet staan in het overzicht op YouTube. De afmetingen voor zo’n thumbnail zijn 1280x720 (een aspect ratio van 16:9). Wees zeker niet verlegen om hier wat te overdrijven met opvallende gebeuren, emoji’s of alleszeggende afbeeldingen.
3.3) Geen studio
De tijd waarin video’s werden gemaakt met professionele apparatuur van enkele duizenden euro’s en werden opgenomen in een studio liggen reeds achter ons. Tegenwoordig beschikken de meeste smartphones over een goede camera waarvan sommige zelfs opnemen in 4K. En dankzij de ontelbare applicaties om video’s te maken is het kinderspel om een video te monteren. Je hoeft dus geen uren te spenderen om een video samen te stellen, want vaak zijn er ook verschillende templates om dat proces te vereenvoudigen.
De Amerikaanse Casey Neistat nam video’s op via een tripod en een goedkope camera en wordt beschouwd als de grondlegger van het vloggen. Inmiddels heeft hij meer dan 12 miljoen abonnees en verschillende deals met bedrijven.
4) Het einde van de video
4.1) Afspeellijsten
Het einde van de video speelt een belangrijke rol. Als marketeer wil je namelijk niet dat dat het einde is van de customer journey. Een hulpmiddel hierbij is het aanleggen van afspeellijsten. Door gelijkaardige video’s met elkaar te koppelen, creëer je een openbare serie die elkaar opvolgt. Wanneer kijkers een goed gevoel overhouden aan je eerste video, zullen ze wellicht ook nieuwsgierig zijn naar andere video’s. Door een afspeellijst aan te maken volgen video’s elkaar automatisch op waardoor ze blijven kijken naar jouw content.
Wanneer je video is opgenomen is het belangrijk om die een bestandsnaam te geven die de video beschrijft. Je belangrijkste zoekwoord hierin verwerken kan dus zeker geen kwaad. Bekijk het als de alt tag maar dan voor video’s.
4.2) Reacties
Volg ook na de publicatie van je video regelmatig op hoe die presteert. Reageer ook op verschillende reacties. Dat zorgt voor extra interactie. Wanneer klanten vragen hebben over je video of meer info willen, zorg dan dat je doorlinkt naar je website. Ook negatieve comments verdienen een (professionele) reactie.
4.3) Abonnees
Uiteraard kan je niet enkel op de algoritmes van YouTube vertrouwen dat je content wordt getoond. Een belangrijk onderdeel van videoprofielen is dan ook de mogelijkheid om te abonneren. Dat verhoogt je kans aanzienlijk om op de startpagina te worden getoond. Bovendien verhoogt het ook de kwaliteit van je profiel. Mensen die geen abonnee zijn zullen hierdoor vaker je video’s zullen zien omdat ze gelijkaardige content interessant vonden.
Abonnees (subscribers) geven een signaal dat ze meer willen zien. De beste manier om mensen te overtuigen zich te abonneren? Gewoon vragen! Door op het einde (of begin) van je video te vragen zich te abonneren en de video leuk te vinden, zal je ongetwijfeld een stijging zien in je analytics dashboard. Ook het delen van je video’s op sociale netwerk geeft een extra boost aan je autoriteit.
4.4) YouTube kaarten & eindschermen
YouTube Studio (het Analytics-systeem voor Youtubers) biedt verschillende opties aan om je video verder op punt te stellen. Naast simpele videobewerkingen kun je je video ook interactiever maken. Zo kan je via kaarten je kanaal promoten (om mensen te laten abonneren) maar ook gelijkaardige video’s aanbevelen. Je kan er overigens mee verwijzen naar je website (bijvoorbeeld tijdens het promoten van een product) of om oudere video’s terug onder de aandacht te brengen.
Anderzijds zijn er ook eindschermen. Deze krachtige tool helpt je om de weergavetijd te verhogen door kijkers aan te sporen tot een specifieke actie. Eindschermen kunnen toegevoegd worden aan de laatste vijf tot twintig seconden en werken zowel op mobiel als desktop.
4.5) Publiceren
Er bestaat geen klaar antwoord op het beste moment dat je een video moet publiceren. De beste manier om dat moment te achterhalen, is door te kijken in je eigen data en te kijken welke pieken er zijn. Op die momenten publiceer je best nieuwe video’s. Uiteraard bestaat er ook de kans dat je nog geen data hebt, dan kan je rekening houden met onderstaande publicatie van Ahrefs:
5) Video Key Moments voor Youtube-video's 2022
Google kondigde aan dat ze een nieuwe functie,Video Key Moments, zullen introduceren. Deze laat je een tijdlijn zien, zodat je kan zien wat er in een video gebeurd. Deze functie werkt reeds voor Engelse video’s die op Youtube en Google zijn geplaatst. Binnenkort zal dit ook voor andere video’s mogelijk zijn.
Google vermelde: "Vanaf vandaag kunt u belangrijke momenten in video's vinden en sneller bij de informatie komen die u zoekt, met hulp van makers van inhoud. Wanneer je zoekt naar dingen zoals ‘doe-het-zelf-video's’ die meerdere stappen bevatten, of lange video's zoals speeches of een documentaire, zal Search links geven naar sleutelmomenten in de video. Je kunt eenvoudig scannen om te zien of een video bevat wat u zoekt, en het relevante gedeelte van de inhoud vinden.
6) Conclusie
Alhoewel een video uploaden op het grootste videoplatform ter wereld kinderspel is, is de techniek achter een populaire video een stuk complexer. Alles start met goede content en de juiste doelgroep bereiken en engageren om de conversie te doen die jij voor ogen hebt. Relevante beschrijvingen, endscreens, tools… Zijn hulpmiddelen die SEO voor YouTube naar het niveau brengen dat het verdient.
Heb je zelf nog tips die je met ons wil delen?
Laat het ons weten! Samen maken we deze blog nog completer.