BrightonSEO 2022 verslag : Move The SEO Needle

Categorie

Op 6 en 7 oktober ging de oktober versie van BrightonSEO 2022 door. Een internationaal SEO event trekt 2500 bezoekers. In de afgelopen jaren gingen een enkele collega’s in 2016, 2019, april 2022 ook richting BrightonSEO. Dit jaar trokken Frederik Vermeire, Kevin Vandeplassche en Ian Botte richting het zuiden van de UK.

Om meteen met de deur in huis te vallen, wat hebben we meegenomen uit deze editie? Hieronder volgen tools, use cases en korte inzichten over wat “nieuw” in de SEO business is maar een belangrijke lijn door de presentaties is Move the SEO Needle. Letterlijk wil dit zeggen dat een verandering merkbaar is door een wijziging waarbij het effect meetbaar was. Een moeilijke omschrijving die gewoon wil zeggen dat je je SEO best heel meetbaar maakt door veranderingen op te volgen. Google slaagt er niet in om wijzigingen aan pagina’s snel te zien, dus meetbaarheid is key. Is deze pagina nu door de verandering sneller gecrawld? Geïndexeerd? Hoger gerankt? Hoe kunnen we dit versnellen? Wat hebben we nodig om dit te versnellen? Wie moeten we overtuigen hiervoor? Welke mensen en resources hebben we hiervoor nodig?

 

Er waren zeer weinig Belgen aanwezig (jammer!). Waren wel aanwezig : Duo Digital Agency BrightonSEO verslag door Astrid Vierstraete

 

Fili Wiese - Why URL's matter for Google

 

 

Fili Wiese is een vertrouwd gezicht in de SEO wereld met een hoge autoriteit. Zijn presentatie “Why URL matters for Google” Ondertussen zijn de zoekwoorden in URL’s voor SEO doeleinden geen doorslaggevende ranking factor meer. Voor users en CTR is uiteraard een URL als “/schoenen/dames” beter leesbaar dan /productcat/730. Moet we dan kiezen voor /schoenen/dames of /schoenen-dames?

 

 

 

Vermijd URL changes, blijft een belangrijke in zijn talk. Hij ging dieper in op parameters (en de volgorde ervan) en fragments. URL’s zijn belangrijk, dus pas je ze best ook correct toe in de robots.txt. Een Disallow: page/page2 zal niet werken maar */page/page2 is de way to go. Canonicalize pagina 1, 2, 3, 4, enz van je blog niet naar 1, maar ik zie deze nog te veel verkeerd gaan bij bedrijven. Een 404 is niet verkeerd, zeker niet als het nieuwsbericht van 2013 van de Batibouw stand tijdens een nieuwe revamp verdwijnt. 301 redirecten naar de homepage geeft verkeerde signalen, dus houd het bij een 404. Een extra tip in Google Search Console is om je “Page resource not load” in Google Search Console goed te checken.

 

Tool : Urlparse.com Avoid duplication URL an identifier for content

 

 

Simon Lesser - How to leverage indexation tracking to monitor issues and improve performance

 

Simon Lesser spreekt over de indexering van webpagina’s. Via Google Search Console kan je bekijken of bepaalde URL’s reeds geïndexeerd zijn. Dit is echter zeer tijdrovend aangezien GSC dit voor slechts één URL per keer kan. Bekijk de presentatie van hun tool hieronder en hoe zij het probleem van 2000 domain request hebben opgelost!

 

 

Tooltip : Urlinspector (free tool)

 

 

 

 

Anna Gregory Hall : how to get more traffic with less content

 

Anna Gregory Hall behandelt het probleem dat er steeds te veel werk is voor te weinig personen. Door het maken van betere content wil ze de werkdruk verlagen op copywriters en SEO’ers.

 

Enkele tips die ze hiervoor heeft:

 

  • Let op met kannibalisatie. Indien dit toch het geval is, kies dan voor de pagina die reeds het hoogst rankt.
  • Maak een ‘keep’, ‘redirect’ en ‘delete’ lijst om hierbij te helpen. Spendeer je crawl budget verstandig. Leidt Google naar pagina’s die belangrijk zijn voor jouw website.
  • Gemiddelde positie is een vanity metric. Baseer je hier niet op, deze dient enkel voor rapportages.
  • Maak gebruik van een sitemap en houd deze up-to-date.
  • Monitor je aangepaste pagina’s op vaste tijdstippen.
  • Optimaliseer je core web vitals.
  • Gebruik interne linking om Google duidelijk te maken welke pagina’s met elkaar verbonden zijn en belangrijk zijn voor jouw website.
  • Maak gebruik van de Google Search API voor indexatie-status in bulk.
  • Maak een aparte Sitemap aan met oude 404 en 301 voor snellere crawl-response

 


 

 

 

Lucy Dodds - You want me to look at HOW MANY pages?! How to do a content audit for thousands of URL’s

 

  • Brand research
    Alvorens je een aan een content audit begint, moet je weten wat je klant precies doet. Het is dus van essentieel belang om je te verdiepen in de klant en zijn business. Bekijk online kanalen zoals website en sociale media, maar houd zeker ook rekening met offline kanalen zoals folders. Ga in gesprek met de werknemers als dit mogelijk is.
  • Audience research
    Verdiep je in de customer journey van je doelpubliek. Bekijk de touchpoints, eigenschappen waar zij waarde aanhechten… Het doel van deze stap is om een inzicht te krijgen in het doelpubliek.
  • Content audit statement
    Een website heeft meestal één overkoepelend doel bv. verkopen of informeren. De content die online staat moet hierbij aansluiten en het doel helpen verwezenlijken. Key takeaway: Ga niet uit van de “word-count” factor.
  • URL’s categoriseren
    Splits URL’s op in categorieën. Dit zal je instaat stellen om verder in het proces vlot te werken en het overzicht te bewaren.
  • Gebruik data
    Maak gebruik van tools zoals Scream Frog of Google Search Console om in kaart te brengen of er bepaalde ‘algemene’ problemen zijn met de content. Daarnaast geven we graag nog mee dat word count een nutteloze parameter is, hiermee dien je geen rekening te houden!
  • Go beyond search
    Rond dit stadium van het proces zou je een lijst moeten hebben met alle URL’s en hoeveel waarde hun content bijbrengt. Voordat je begint met schrappen, neem je best contact op met de klant. Het is vaak zo dat inhouse diensten bepaalde URL’s gebruiken om klanten naar door te sturen of naar verwijzen in bepaalde mailings. Hou deze URL’s online.
  • Highlight trends
    Zoek naar bepaalde trends in de content. Is er een soort artikels die het goed doet, krijgen posts van een bepaalde copywriter mee of minder impressies, artikels die focussen op feestdagen en slechts enkele weken per jaar traffic krijgen…
  • Start cutting
    Begin met het wegwerken van URL’s. Dit kan door redirects in te stellen of de pagina te verwijderen. Tijdens deze stap maken we een grote impact.
  • Opdelen van werk
    Een content audit van duizenden pagina’s die je niet op één dag. Ga daarom aan de slag met de categorieën die we eerder opdeelden. Zo behou je het overzicht veel makkelijker en zie je je werk effectief vooruitgaan.
  • Check internal links
    Waarschijnlijk een van de meest belangrijke, maar vergeten stappen. Door een groot aantal pagina’s te redirecten of te verwijderen zullen bepaalde interne links niet meer kloppen. Controleer dus interne linking op en tussen pagina’s! Voor een redirect kan je kiezen als je een andere/nieuwe versie hebt van de content. Verwijder het als de content geen doel meer heeft.

 


 

 

 

 

Sophie Gibson - How to conduct a core web vitals audit

 

Bij een core web vital audit met tools in de browser, werk je best in incognito modus. Het is mogelijk dat plug-ins deze parameters beïnvloeden. Gebruik de tools die voorhanden zijn zoals Lighthouse, Gtmetrix,Screamingfrog API.


Stap 1: benchmarking

 

Splits pagina’s op in categorieën (blog/PDP/FAQ) en koppel deze aan een bepaalde URL’s. Deze pagina’s dienen als indicator voor alle pagina’s van hetzelfde type.
Tip: First Input Delay is niet terug te vinden in Lab Data maar volgt over het algemeen dezelfde tendens als Total blocking time


Stap 2: onderzoeken

Ga na welke parameters de URL’s beïnvloeden. Zijn er critical requests, render blocking, wat met netwerk payloads….

Tip: head is the biggest render blocking issue.

Eénmaal deze ik kaart gebracht zijn, kan je jezelf volgende vragen stellen om na te gaan of deze resources essentieel zijn of niet.

 

  • Zijn deze essentieel voor de werking van de pagina?
  • Moet dit op de pagina? Of werkt deze ook perfect zonder?
  • Moet dit echt getracked worden?

 

 

Stap 3: testen,testen,testen

 

Test of pagina’s werken met of zonder bepaalde resources. Dit kan via de netwerktab van je browser, hier kan je bepaalde scripts uitschakelen. Vraag zeker ook om hulp van developers bij html changes of hardcoded scripts.


 

 

 

Grace Frohlich - The ultimate SEO maturity audit

 

In deze presentatie licht Grace Frohlich toe hoe je de ultieme maturiteit audit van je website(s) kan doen. Hiervoor maakt ze gebruik van een stappenplan.

 

 

 

Arpun Kaur Bhuhi - Holistic search - developing an organic first strategy

 

SEO en SEA kunnen niet gezien worden als iets onafhankelijk. Deze moeten samenwerken om een zo goed mogelijk te bekomen in de SERP.
Aan de basis van dit beiden ligt een gronding zoekwoordenonderzoek. Tijdens dit zoekwoordenonderzoek moet men niet enkel rekening houden met de huidige situatie, maar ook met de toekomst. Waarnaar zou er eventueel kunnen gezocht worden, zijn er bepaalde trends die we zien? Als we deze al kunnen beantwoorden voordat de concurrenten dit doen, hebben we een streepje voor.
Je zoekwoordenonderzoek kan je volgens Arpun best opsplitsen in 3 delen:

 

 

  • zoekintentie
  • zoekrelevantie
  • organische ranking ability

 

De graad van verzadiging in advertenties kan een goede indicator zijn voor het al dan niet opnemen van een zoekwoord.


 

 

 

Crystal Carter - Tech SEO for the ommni channel

 

Omnichannel wordt alsmaar belangrijker voor Google. Tijdens BrightonSEO 2022 zagen we dat in de toekomst de focus meer en meer verschuift naar omnichannel. De SERP zoals we deze vandaag kennen met organische zoekresultaten die enkel uit hyperlinks bestaat zal verdwijnen. Denk hierbij aan verwijzingen naar Google podcast, Google news, Google Lens, YouTube…

 

 

Crystal Carter licht deze evolutie uit aan de hand van Beyoncé. Het meest interessante onderwerp? Nee, maar het licht wel goed toe wat een omnichannel strategie teweeg kan brengen.

 

 

Emily white & James wolman - SERPR: know thy (search)


SERPR is een SEO tool die een overzicht geeft van hoe websites er in de SERP uitzien en veel meer. De tool beschikt over enkele interessante features die je volgens de ontwikkelaars de mogelijkheid geven de competitie mijlenver voor te blijven. Dit doen ze door iedere pixel op pagina één van de SERP te controleren.



Josephine Haagen - NLP for SEO: how to optimise your content for BERT


NLP of natural language processing is de mogelijkheid van een computer om menselijke taal te interpreteren, zowel gesproken als geschreven. Door hier dieper in te duiken kwam Josephine Haagen tot het besef dat ze hiermee Google rankings kon beïnvloeden.
Hoe content optimaliseren adhv NLP?

  • Geen nummers in het zoekwoord
  • Maximum 3 woorden
  • Adjectief dat een zelfstandig naamwoord ondersteunt
  • Adjectief mag geen zelfstandig naamwoord op zich zijn



 

Dino kukic - Using command line to save time on common seo tasks


Waarom zou je in godsnaam command line gebruiken om tijd te besparen op SEO taken. Dat vroegen wij ons ook af bij het zien van deze titel. Uit nieuwsgierigheid gingen we deze presentatie dan ook volgen.

Dino Kukic’s reden voor het gebruik van command line in SEO is volgende: “ IT requires less computing power and is more effienct”. Deze insteek vloeit voort uit het alsmaar groter wordende web en duurdere energie.

Dino toont uiteindelijk enkele scripts en hoe deze kunnen helpen bij het ophalen van bv. Meta titles, status codes… Dit is wel interessant en leuk, maar geen enkele van deze scripts doet iets wat Screaming Frog bijvoorbeeld niet kan.

De presentatie is helaas nog niet beschikbaar.



Steven Van Vessum - Get content crawled & ranked faster with log file insights


Er zijn weinig zaken waar SEO’ers het over eens raken, maar eentje waar we het wel over eens zijn is dat het internet sneller groeit dan ooit. Voornamelijk zoekmachines hebben het hier moeilijk mee. Google moet meer pagina’s dan ooit crawlen en indexeren terwijl de energie prijzen de pan uitswingen. Met de helpful content update probeert Google dit probleem aan te pakken.

Steven laat ons zien hoe we log files kunnen gebruiken om sneller gecrawled te worden en te ranken in zoekmachines. Een unieke kijk op een probleem dat ons allen aanbelangt.



Margo Howie - Commerce platforms content strategy: Amazon and beyond


Een content strategie in Amazon is essentieel voor search. Het is belangrijk om alle neuzen binnen de organisatie in dezelfde richting te krijgen. Hiermee wil men zeggen dat alle content uniform moet zijn qua look en feel en dezelfde soort intentie heeft.

Product detail pages hebben veel invloed op consument. Ze blijven dikwijls langer hangen dan tv commercials.

Wat zeker vermijden:

  • Incorrecte spelling
  • Verschillende talen
  • Gedateerde informatie
  • Broken url’s
  • Out of stock
  • Slechte reviews


Levi Williams - review generation and management: how to do it and why it matters


Reviews stralen geloofwaardigheid en autoriteit uit. Maar liefst 77% van de online-gebruikers schenkt hier aandacht aan en 83% gelooft alles wat hierin staat. Daarnaast helpen ze ook bij het ranken in (vooral) local search en hebben bedrijven met goede reviews een hogere CTR (+35%).

6 simpele stappen om reviews op te volgen:

  1. Audit waar je momenteel te zien bent
    • Aantal platformen waarop je reviews krijgt
    • Detail van deze reviews
  2. Reviews genereren
    • Vraag naar reviews bij klanten wanneer deze op een ‘high’ zitten bv. Na het leveren van een pakketje
    • Detail van deze reviews
  3. Set up alerts
    • Stel notificaties in wanneer je een review krijgt. Zo blijf je op de hoogte van wat klanten van jouw bedrijf denken én het is interessant voor zoekwoorden.
  4. Reviews managen
    • In interactie treden met je klanten. Hetzij altijd op een beleefde en respectvolle manier. Doe dit ook zo snel mogelijk, zeker bij slechte reviews.
  5. Search en display
    • Display reviews op je website.
  6. Rinse en repeat
    • Zoals bij als in SEO, practice makes perfect.



Dan Taylor - Generating better indexing signals or ecommerce websites

Dan Taylor deelde op BrightonSEO 2022 enkele inzchten voor het indexeren van webpagina’s voor ecommerce websites. Vooral met focus op gelijkaardige artikelen die toch verschillend zijn.
Zijn presentatie bevat enkele interessante learnings voor iedereen die bezig is met ecommerce, bekijk ze hieronder.




Matt Greenwood - Spreadsheet sorcery: a Google Sheets guide for the aspiring wizard


Iedere spreadsheet-lover SEO’er kent wel de bekende VLookup functie in Google Sheets, maar weet je ook van het bestaan af van volgende erg handige functies.

  • Arrayformula
  • Importrange
  • Query

TIP: Maak zeker ook gebruik van data validation


Matt gaf ook nog enkele tips mee om vlot te blijven werken.


  • Zorg voor cleane data, enkel het nodige.
  • Zorg voor duidelijke formatering in je formules. Typ formules in hoofdletters en maak gebruik van spaties waar mogelijk om deze leesbaar/luchtig te houden.
  • Voorzie je spreadsheet-tabs van duidelijke naamgeving

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.