6 SEO inzichten die ik als enigste Belg meebracht van BrightonSEO

Categorie
Leestijd
8 minuten

Sinds ik in oktober 2015 gestart ben als SEO freelancer heb ik me voorgenomen om in mijn eerste jaar minstens 2 zuivere SEO conferenties te gaan bijwonen. Na FOS16 in Amsterdam had ik ook BrightonSEO op mijn verlanglijst gezet. En op 21 april 2016 was het zover.

 

Waarom BrightonSEO?

 

  1. De tweets van #BrightonSEO 2014 en 2015 waren zeker interessant te noemen
  2. Collega SEO-ers Herman Maes en Christiaan Bollen waren vol lof over de editie van 2015
  3. Om in Brighton te geraken moet je in Londen passeren, dus het weekend in Londen doorbrengen was niet echt een grote opgave
  4. De conferentie is gratis maar met 1700 aanwezigen nogal ‘crowded’. Met een Friends conference ticket kon ik al 15 minuten voor het begin van een sessie een plaatsje zoeken. Je hebt een aparte WiFi en een leuke goodiebag met een t-shirt.
  5. SEO is een breed begrip, dus er was een zaal dat enkel over technische SEO ging, andere zalen gingen dan weer over Content, Fundamentals & Social.

 

Na een stevig full English breakfast en een filmpje voor de tofste WiSEO Facebookfans kon de conferentie beginnen.

 

 

 

 

6 takeaways in een overzicht

 

 

 

 

Takeaway 1 : SEO is zeker niet dood

Wat er ook beweerd wordt, SEO is zeker niet dood. Het enthousiasme dat alle sprekers in hun verhaal over SEO brengen was sterk en inspirerend om te zien.

 

 

SEO is dead? Yea right.#BrightonSEO pic.twitter.com/PAGuq54ud8

— Danny Richman (@DannyRichman) 22 april 2016

 

 

 

 

 

Takeaway 2 : De Google crawler heeft zijn capaciteit bereikt

Het web is sinds 2013 inzake content met meer dan 30% gestegen. Door de opkomst van content marketing bevatten alle websites nu meer en meer pagina’s. De 10 types Google crawlers die ervoor zorgen dat deze pagina’s opgepikt worden zijn ook eindig, daarom is crawlbudget zeker belangrijk voor SEO naarmate het web groter en groter wordt.

Om de Google crawler te helpen de juiste pagina’s (die jij in Google wilt zien stijgen) zijn dit de belangrijkste zaken :

 

 

 

  1. zorg voor interne linking zodat key pagina’s meer autoriteit krijgen
  2. bekijk je access logs als Google wel de juiste pagina’s crawlt (zie takeaway 3)
  3. sluit weinig relevante pagina’s uit via robots.txt
  4. zorg voor een optimale XML sitemap
  5. gebruik Screaming Frog & Decrawl - de tools voor crawl optimalisatie
  6. minimaliseer het aantal interne 301 redirects
  7. ’Time to first byte’ zo laag mogelijk houden
  8. enz …

 

 

 

"Don’t let search engines do the hard work" - Barry adams

Shared hosting is hierbij een probleem. Het kan perfect zijn dat een bepaalde website zijn crawlbudget heeft opgebruikt en dat andere websites niet gecrawled worden. Dus alle websites op een apart IP is hier de boodschap.

 

 

 

 

Takeaway 3 : Command line SEO

Technische SEO-ers worden als geeks of nerds gezien, niet erg, ik voel het als een compliment. Freelancer Oliver Mason ging in zijn sessie "Server Logs After Excel Fails" enorm diep in op het analyseren van server access logs.

Bekijk zeker de presentatie beschrijving om onderstaande access logs te analyseren :

 

 

 

 

 

 

Takeaway 4 : SEO & CRO : het perfecte huwelijk

Alhoewel mijn interesse vooral gaat naar technische & content SEO is ook CRO een belangrijk onderdeel van het volledige digital marketing plaatje. Ik zag enkele sessies waarbij we onze bezoeker via SEO kunnen omzetten naar een lead en uiteindelijk een klant met het begrip Conversion Rate Optimization.

De sessie van de knappe Laura Hampton over het creëren van persona’s was voor mij een interessante voorlaatste sessie van de dag.

Hieronder de presentatie (tip! : gebruik deze zeker in een persona workshop) :

Als je deze vragen hebt beantwoord, dan kan je starten met je leadflow. In deze flow ga je bepalen welke persona op welk moment welke content zal te zien krijgen via de website, e-mail, social media, enz ...

 

 

 

 

 

 

Takeaway 5 : Google en Javascript : hoe zit dat nu?

SEO-ers en javascript, het is nooit ware liefde geweest. Colin Woon legde in een case rond O2 uit dat single page web applicaties perfect kunnen indexeren in Google. Gmail is namelijk een single page web applicatie. 0,2% van alle surfers ter wereld heeft javascript disabled. Google kondigde zelf aan dat het het Angular frameworks (door Google zelf) beter kan crawlen.

Een website met javascript, waar te beginnen?

 

 

 

 

 

  1. Zorg dat je URL’s herschreven worden en niet éénzelfde URL blijft na een klik
  2. Check pagespeed insights voor je .js bestanden
  3. Gebruik de ‘Fetch as Google’ feature in Google Search Console.

 

 

 

 

 

Takeaway 6 : Content, links & Machine Learning

Google kondige in deze Q&A aan dat naast Content en Links ook Machine Learning de dere parameter is voor SEO. Met het Hummingbird algoritme wil het een zelfregularend systeem bouwen die vragen in de zoekbox van Google beter kan gebruiken. Google was jaren geleden tegen machine learning, maar lijkt nu zeker de knop om te draaien.

Jean-Willem Bobbinck gaf hier een zeer fraaie presentatie over hoe je machine learning technieken kan inzetten voor je SEO werkzaamheden.

Bekijk de presentatie op Slideshare :

Een short list van de tools die kunnen helpen bij je SEO werkzaamheden:

 

 

 

 

 

  1. Datumbox
  2. Monkeylearn
  3. Import.io
  4. Diffbot voor scraping
  5. Alchemy API
  6. AI applied.nl
  7. Summarizer van Algorithhmia
  8. API.ai - speech
  9. Google tensorflow

Mijn Eurostar trein komt bijna aan in Brussel, dus ik stel voor dat je deze tools zelf even bekijkt of de presentatie of blogbericht van Jan-Willem zelf even bekijkt.

Daarnaast volgde ik ook een sessie over :

 

 

 

 

  1. Google Analytics Premium
  2. de slechtste presentatie die ik ooit zag op een conferentie (ja, het blijft in de SEO-wereld oppassen voor de cowboys, …)
  3. De bekende web psychologist Nathalie Nahai toverde een interactieve sessie op de stage

 

Enkele leuke weetjes :

 

 

 

  1. Moz heeft op zijn laatste conferentie gekozen voor gender neutral restrooms.
  2. Gebruik Reddit meer, voor creatieve content is er enorm veel uit te halen
  3. De podcast van 99% invisible is een aanrader
  4. De gemiddelde persona op deze aarbol is een Chinees die 28 jaar oud is - hoe heten jouw persona's?
  5. Als je een een taalkeuze pagina hebt, gebruik dan de x-default href lang tag.

 

 

 

Conclusie BrightonSEO

BrightonSEO is een SEO conferentie met heel veel insights voor het bredere SEO aspect, maar ook voor de technische SEO kant. Naast de 1700 aanwezigen stonden ook maar liefst 2500 mensen op de wachtrij. Dit was het sein voor de organisatie om een nieuwe locatie te zoeken, de volgende editie gaat dan ook 1 & 2 september door in het Brighton City Centre complex.

BrightonSEO - een voltreffer!

 

 

 

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.