De 3 belangrijkste SEO trends van 2023

Categorie
Leestijd
4 MIN

Met meer dan 4 miljard zoekopdrachten per dag is Google nog steeds de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Door de jaren heen veranderde Google dan ook drastisch. Natuurlijk kijken we op vlak van SEO ook mee naar die veranderingen. In deze blog overlopen we de belangrijkste SEO trends van 2023. 

 

1. Zero-click searches

Zero-click searches zijn query's in een zoekmachine, zoals Google of Bing, dat de bezoeker niet stuurt naar third-party websites vanuit een organisch zoekresultaat. De zoekmachine toont onmiddellijk het antwoord op jouw vraag in de SERP, waardoor ze dus niet meer moeten doorklikken naar de website zelf. 

 

Zero-click searches

 

Dit resulteert in minder bezoekers op een website dan voorheen. Sinds de opkomst, is al 65% van de wereldwijde zoekopdrachten zero-click searches en zal het een grote uitdaging zijn om de consument te laten doorklikken naar jouw website. 

Wat momenteel blijkt te werken is het toepassen van extra teasers in de meta titel of meta description.

 

Een voorbeeld van een teaser:

“Koop onze schoenen voor meer comfortabele wandelingen ”

Zinnen zoals deze kunnen ervoor zorgen dat de bezoeker het gevoel heeft dat hij of zij belangrijke informatie mist (want ze hebben nog steeds geen antwoord op hun vraag) en dan is de kans groter dat de bezoeker zal doorklikken naar je website.

 

2. Index selectie

Het internet begint te groot te worden. Elke dag proberen honderden websites zo zichtbaar mogelijk te zijn op Google. Door een tekort aan chips tijdens de COVID-19-pandemie, kon Google niet beloven dat het jouw pagina’s zou crawlen en indexeren.

“Ontdekt- nog niet geïndexeerd” is een probleem dat we meer zullen zien in Google Search Console.

 

 

Webmasters, SEO specialisten en marketing managers zullen moeten inzien dat we Google hierin moeten ondersteunen en begeleiden doorheen onze websites naar de belangrijkste webpagina’s (de commerciële pagina). 

 

Door een tekort aan crawl budget kan Google onmogelijk deze pagina’s allemaal indexeren (Om te controleren of jouw belangrijkste pagina’s geïndexeerd zijn, gebruik je de “site” opdracht in de zoekbalk op Google. Zo krijg je een overzicht van al jouw geïndexeerde pagina’s). 

 

3. De verandering van SERP pagina’s

De SERP verandert door de eerste organische ranking plaats onder druk te zetten. De “People also ask” feature is, in toenemende mate, steeds meer en duidelijker “above the fold” aanwezig en en de tien blauwe links zijn eerder verleden tijd. 

 In een ideale wereld, zouden we zichtbaar moeten zijn met een Google advertentie, een zoekresultaat, een foto of een featured snippet om zo meer visibility te krijgen bij de gebruiker en meer aanwezig te zijn op de zoekpagina.

 

UX en SEO

SEO is geen “alleenheerser” meer in het landschap van de digital marketing. UX (user experience) en SEO zijn al een lange tijd onafscheidelijk (denk aan Core Web Vitals, de tool van Google dat de page experience meet van je website). 

In het tijdperk van de wireframes, dachten SEO specialisten na hoe ze een landingspagina konden bouwen dat gelijk is aan de zoekintentie dat zowel gebruiksvriendelijk was als het geven van een duidelijk en juist antwoord. Het maken van pagina’s enkel en alleen voor SEO is verleden tijd.

 

Praktische tips

Tip 1:  Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek is de start van elk succesvol SEO project. Met heel wat gemakkelijke tools zoals Google Ads Keyword Planner, KWFinder.com of de Chrome extensie Keywords Everywhere, kan je jouw zoekwoorden met gemak clusteren op basis van de intentie van het zoekwoord (Google zal iemand die op zoek is naar informatie geen voorstellen geven over een product om te kopen) of onderwerp.

 

 

Bijvoorbeeld

Als je een pagina maakt over biologische producten, begin je de pagina met de zoekwoorden 'wat is biologisch', 'voordelen van biologisch' en 'waar biologische producten te kopen'

(en alle andere zoekopdrachten die je tegenkwam in je zoekwoordenonderzoek).

 

Tip 2: Omarm Google Search Console als je beste vriend

 

Google Search Console

 

Google Search Console is het kloppend hart van je SEO (Google voegt ook regelmatig nieuwe features toe aan het platform). 

Clicks staan onder druk door Google's zero-click strategie, dus impressies zijn een belangrijke KPI (vind ze naast de visibility score in je rank tracking tool).

  • Is de pagina gecrawld? 

  • Wanneer is de pagina gecrawld? 

  • Is de pagina geïndexeerd? 

  • Wanneer is de pagina geïndexeerd? 

Tien jaar geleden hoefden we niet wakker te liggen van deze vragen. Nu moeten we onze focus veranderen naar een meer datagestuurde strategie om indexeringsproblemen op te lossen. 

 

 

 

 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :