Misverstanden bij Google snippets

Categorie
Leestijd
7 MIN

Structured data is voor SEO een enorm positieve ontwikkeling geweest, zo kan je extra code (on-page SEO) toepassen om extra zichtbaarheid te winnen. Dat is allemaal erg positief, toch zijn er nog wat onduidelijkheden die we graag voor je verduidelijken.

 

Veelgestelde vragen schema (FAQ schema)

 

Vaak wordt gedacht dat het toevoegen van zoveel mogelijk 'schema markup' voor veelgestelde vragen geen nadelen heeft, hoe meer hoe liever. Jammer genoeg denkt de zoekmachine, met name Google search, daar iets anders over.  Het is zo dat je slechts 3 vragen (en antwoorden) kan vertonen in de eerste zoekresultatenpagina. Heb je er meer, dan wordt er gefilterd. Het kan zelfs voorkomen dat er minder dan 3 vragen in aanmerking komen, ook hier wordt gefilterd op basis van de zoekopdracht.

 

 

 

Onbeperkte valid structured data

 

Hoewel er een limiet staat op het aantal rich snippets die je in de SERP kan tonen, is het mogelijk om je webpagina’s volledig te voorzien van structured data. Google straft het overmatig gebruik van schema markup (JSON-LD structured data) op een site niet af; en toch doe je dit beter niet. 

Waarom niet? Het is de tijdsinvestering niet waard, focus je liever op de zaken die je zeker wil vertonen in de SERP. Wanneer je enkel focust op het essentiële, concurreren de rich snippets niet met elkaar.

 

 

Structured data voor featured snippets?

 

Kan je met structured data (code om rich snippets aan te duiden) featured snippets aanduiden? Nee, Google-systemen bepalen of een pagina een goede featured snippet zou zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. Zo’n featured snippet heeft een handig voordeel voor de gebruiker, meer hierover bij het volgende stuk.

 

Het is dus niet mogelijk om met structured data die begeerde plaats #0 te veroveren. Toch helpt structured data indirect wanneer je ermee kan aantonen dat je de vraag van de zoeker effectief kan beantwoorden. Het kan dus een ‘tool’ zijn om aan te tonen dat je content relevant is voor een bepaalde zoekopdracht.

 

 

 

 

Featured snippets na een klik

 

Google crawlt inmiddels content op het web om zelf antwoorden te bieden aan haar gebruikers, daarbij wordt een enkele link geplaatst om credits te geven aan de website die de content schreef. De zoekmachine gaat zelfs een stap verder en verwijst gebruikers die op de link klikken door naar de specifieke sectie op de pagina. Het idee hierbij is om zo weinig mogelijk tijd van de gebruiker te verkwisten.

 

Een positieve ontwikkeling voor gebruikers, de positiviteit hiervan voor de website zelf valt te discussiëren.

 

Zoals vermeld is het verwijzen van toepassing bij kliks op de link in de featured snippet, maar featured snippets zijn niet de enige waarbij dit het geval is. Ook bij mobiel gebruik kan je geleid worden naar de content waar je naar zocht wanneer de pagina opgebouwd is met AMP (accelerated mobile pages).

 

 

 

 

 

Structured data in de shopping tab

 

Om producten te tonen aan de hand van SEO is het nu enkel nog mogelijk dit te doen via Google product feed (merchant center). In tegenstelling tot vroeger is het niet meer mogelijk om structured data in te zetten voor artikelen in de ‘shopping tab’ van Google search.

 

Statement over deze kwestie:

The unpaid results found in the Shopping tab are based exclusively on data submitted via Merchant Center. This is the same as how the paid results have always functioned.

 

 

Sopping tab SEO

 

 

Google web stories do or don’t

 

 

Google web stories is iets ‘nieuws’ en zeker de moeite waard om wat visueler mensen aan te spreken in de SERP.

 

Voor mobiele gebruikers is dit een unieke manier om zoekresultaten te ervaren. Jammer genoeg ondervinden desktop gebruikers voorlopig nog mankementen bij de UX (user experience). Dit komt omdat de 'stories' zich voornamelijk richten op een verticaal formaat, dat van mobiele apparaten.

 

Hoe je story eruit ziet op mobiel kan je hier terugvinden. 

 

Benieuwd naar Web Stories en gebruik je WordPress als CMS-systeem? Geweldig dan kan je alvast aan de slag met deze geweldige plugin (made by Google).

 

 

 

 

 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :