15 redenen hoe je de SEO van je bedrijf kan verbeteren

Categorie
Leestijd
5 min

Bedrijven hebben SEO nodig, omdat het de meest haalbare en kosteneffectieve manier is om klanten te begrijpen en te bereiken op belangrijke momenten. De meesten weten dat SEO zeker de algemene vindbaarheid en zichtbaarheid van een website verbeteren, maar welke andere waarde biedt SEO? Dit1 zijn 15 redenen waarom SEO onmisbaar is in jouw onderneming.


1. Organisch zoeken is meestal de primaire bron van websiteverkeer

 

Voor de meeste bedrijven komen de meeste bezoekers binnen via organisch zoeken. Deze organische zoekresultaten zullen dan uiteindelijk leiden tot de conversie van de webgebruikers. Zeer zichtbaar zijn als een vertrouwde bron door Google en andere zoekmachines, zal altijd in het voordeel van je bedrijf spelen. Kwaliteitsvolle SEO en een website van hoge kwaliteit zorgen ervoor dat je bedrijf in de organische zoekresultaten beter zichtbaar wordt.

 

2. SEO bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid op

 

Google (en ook andere zoekmachines) hecht veel belang aan de autoriteit van een website. Autoriteit wordt verkregen over tijd aan de hand van verschillende aspecten:

1. Natuurlijke links
2. Positief gebruikers gedrag
3. Machine learning signalen
4. Geoptimaliseerde on-page elementen en inhoud

Het is onmogelijk om van de ene op de andere dag vertrouwen en geloofwaardigheid te verwerven.Autoriteit moet verdient worden over tijd. Dit vergt dus geduld, inspanning en inzet. Een uitdaging voor veel ondernemingen. Daarbij is de kwaliteit van je product of dienst van uiterst belang. Hiermee wek je vertrouwen op in de klant.

 

3. SEO is de beste manier om de stem van de consument te begrijpen

Seo vertelt ons wat de klanten willen en nodig hebben. De data die verkregen wordt uit SEO geeft ons een duidelijk beeld van de intentie en het gedrag van de webgebruikers.

 

4. Goede SEO betekent ook een betere gebruikservaring

Iedereen wil betere organische rankings en een maximale zichtbaarheid. Weinigen beseffen dat een goed gebruikerservaring een groot deel uitmaakt om dit doel te realiseren. Google onderscheid een gunstige van een ongunstige gebruikerservaring. Gebruikerservaring is een hoge prioriteit geworden en is cruciaal voor het succes van je website.

5. Lokale SEO betekent meer betrokkenheid, verkeer en conversies

Lokale SEO is gericht op het optimaliseren van uw digitale zichtbaarheid voor een specifieke omgeving (bv: Brugge). Hierdoor kunnen gebruikers je bedrijf snel en makkelijk vinden. Dit leidt dan op zijn beurt tot snellere conversie.

 

6. SEO beïnvloedt de koopcyclus

 

SEO zal een game-changer zijn voor jouw boodschap. Denk maar aan aanbiedingen, hoogstaande producten en diensten, de services die je biedt. Het zal ook ongetwijfeld een positieve invloed hebben op de koopcyclus als het goed wordt gedaan.

 

7. SEO verbetert voortdurend en de Best Practices worden altijd bijgewerkt

 

Heb je jouw website geoptimaliseert voor SEO? Top, echter is een eenmalige aanpassing niet voldoende. Als de site na verloop van tijd niet consequent opnieuw wordt geëvalueerd, zal hij een niveaudrempel, die niet meer overschreden wordt. De zoekwereld evolueert elke dag en vereist een constante opvolging om de concurrentie voor te blijven en hoog te ranken in zoekmachines.

 

8. SEO helpt de wereld van het web te begrijpen

 

Het internet en de aspecten ervan veranderen constant. Op de hoogte blijven van al die veranderingen en ook de SEO veranderingen kan soms een full-time job zijn. Als je de "geheimen van het web" kent, helpt dit jou om een beter zichtbaar te zijn.

 

9. SEO is relatief goedkoop en zeer kosteneffectief

 

SEO is niet gratis. Logisch, niets is gratis. Maar in tegenstelling tot andere marketingkosten is SEO relatief goedkoop en de pay-off groter. SEO is dus geen extra marketingkost, maar een marketinginvestering.

 

10. SEO is Public Relations

 

Een goede ranking in de SERP helpt het imago van je merk. Mensen zoeken massaal naar trends, nieuwe gerelateerde items en meer. Een sterke SEO en PR helpen hierbij. Een goede gebruikerservaring op je website betekent dat jouw boodschap wordt gehoord en jouw producten of service verkopen. SEO hangt dus nauw samen met content en PR om meer bereik en merkbekenheid te vergaren.

 

11. SEO is een lange termijn strategie

 

Binnen het eerste jaar nadat je een goede SEO-tactiek hebt geïmplementeerd zul je impact zien. Bovendien zal die impact voelbaar zijn voor een aantal jaar. Hoe meer tijd, moeite en budget je bedrijf investeert in SEO , hoe beter en langer je website in staat is om tegen de concurrentie stand te houden. Vergeet niet om je website up-to-date te houden en de trends op te volgen.

 

12. SEO is meetbaar

 

SEO is niet even gemakkelijk te berekenen als bv. ROI, maar met de juiste tracking en analytics kan je bijna alles meten. Bedrijven willen weten en begrijpen waar bezoekers waren, waar ze zijn, en waar ze naartoe gaan in termen van digitale prestaties. Dit willen ze ook vooral weten, wanneer ze een externe partij inschakelen om de SEO van hun bedrijf te coördineren.

 

13. SEO brengt nieuwe kansen aan het licht

 

Kwaliteitsvolle SEO zal altijd een manier vinden om nieuwe kansen voor bedrijven te ontdekken en te benutten. Deze nieuwe kansen met SEO kunnen vandaag verschillende vormen aannemen: van het geven van content, digitale en sociale kansen tot het helpen met verkoop, product, en klantenservice strategieën.

 

14. Als je niet op pagina één staat, win je de klik niet, vooral met zero-click resultaten

 

Nu zero-click SERP het antwoord direct bovenaan een Google-zoekresultaat toont, ook wel een featured snippet genoemd, wordt SEO nog meer "all or nothing". In een featured snippet wordt de zoekintentie van de gebruiker bevredigd zonder dat hij/zij op zoekresultaat hoeft te klikken. Je wilt dus absoluut zichtbaar zijn op de eerste pagina om organisch verkeer te genereren.

 

15. SEO zal er altijd zijn

 

Consumenten zullen altijd online zoeken naar producten en diensten . Daardoor zullen bedrijven ook altijd zoeken naar de meest kosteneffectieve manier om dat te blijven doen. Hoewel de job als SEO'er en de strategieën van SEO kunnen veranderen, worden er steeds nieuwe wegen geopend om SEO toe te passen. Denk maar aan : voice assistants, apps, wearables en Internet of Things


 

De rol van SEO is dus meer dan enkel de algemene vindbaarheid en zichtbaarheid van een website verbeteren. SEO heeft verschillende uitdagingen, maar de mogelijkheden die het brengt, helpen duidelijk met het succes voor elk type bedrijf nu en in de toekomst.

 

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.