News and Editorial SEO Summit 2021 recap

Categorie
Leestijd
8 min

Bij WiSEO hebben we een voorliefde voor publishing en SEO. We werken voor VRT (Sporza, VRT NWS) en Roularta Media Group. Een bijzonder boeidend onderdeel van SEO, maar een specialiteit op zich.


NESS.io https://newsseo.io/ is een unieke virtuele conferentie. WiSEO nam als enigste Belgische SEO agency deel aan NESS. In dit artikel vatten we kort samen wat wij hebben bijgeleerd van de verschillende sprekers. 

 

 


Figuur : Op NESS.io waren tientallen nationaliteiten aanwezig.

 

 

Christine Liang - News SEO strategies and tactics 

 



Figuur : Keynote speaker Christine Liang - Senior Director SEO - NYT

 

SEO is meer dan keywords, het gaat ook over freshess, headlines, content en speed om in Top Stories te kunnen uitblinken. Maar hoe doe je nu aan News SEO? De eerste spreekster, Christine Liang, geeft ons 6 take aways en extra tips voor een maximale zichtbaarheid in de zoekresultaten.  

 

 



Figuur : Google News anno 2002

 

 

1. Keyword Research

Liang adviseerde om een zoekwoorden onderzoek te beginnen met Google's autocomplete feature. Hierdoor geeft Google automatisch suggesties wanneer je begint aan een zoekopdracht. Google gaat dus meedenken naar wat je mogelijks opzoek naar bent. Daarna kan je deze verschillende opties die verschijnen, evolueren voor je zoekwoorden onderzoek. Liang adviseerde ook om Google Trends te gebruiken. Ze legde ook de nadruk op breakout terms in het bijzonder. Dit zijn termen die eruit springen en die veel zoekvolume hebben. Als laatste vermelde Liang dat je ook moet uitzoeken of een trending topic nog gevraagd wordt, om die dan al dan niet op te nemen in je content.

 

 


Figuur : Google Trends

 

2. Headlines 

 

Headlines in SEO zijn zeer belangrijke factoren om een hoge ranking te krijgen. Door kernwoorden in de headlines te plaatsen, kunnen bezoekers en Google afleiden, waarover jouw content gaat. Liang gaf enkele adviezen mee:

  • Blijf onder 65 karakters, nog minder voor mobiele toestellen
  • Plaats hoofd zoekwoorden vooraan
  • Maak het engaging! De headlines moeten aandacht trekken.

Updaten van headlines met nieuwe informatie en kernwoorden zorgen ervoor dat je frisse content hebt. Hierbij vermelde ze dat je een headline-update best gepaard gaat met een andere update zoals, een andere head image of meer content.

 

3. URL's 

 "Het gebruik van kernwoorden in een URL heeft enig gewicht in de ranking, maar het is vooral een signaal aan gebruikers waar de pagina over gaat. URL-paden worden opgepikt als breadcrumbs in de zoekresultaten van Google. Dit is een weerspiegeling van de hiërarchie van je site." vertelde Liang. Ook raad ze aan om het onder 5 keywords per URL te houden. 

 

4. Images en video's

"Geef mensen keuzes! Niet iedereen die op je verhaal afkomt, wil het via tekst verteren. Afbeeldingen en video's bieden gebruikers een andere manier om de inhoud te consumeren." moedigde Liang haar toeschouwers aan om afbeeldingen en video's te verwerken in hun content. Het toevoegen van kwaliteitsvolle foto's verbetert de CTR. Daarnaast kan een overtuigende foto de reden zijn waarom jouw content wordt verkozen boven dat van een concurrent. Je moet dus ook aandacht besteden aan foto's van de concurrentie. Liang drong er bij de aanwezigen op aan om de ranking signalen en betrokkenheid te versterken door video's op te nemen in de content. Ze zei: "Tijdens live-evenementen geeft Google voorrang aan video in de zoekresultaten en voeg clips toe wanneer ze relevant zijn."

 

5. Internal linking

 

Net zoals bij traditionele SEO zijn interne links ook belangrijk. Interne links verbeteren de vindbaarheid en crawling van content.

 

Maya - internal link tool om inzicht te geven. 

 


Figuur : Interne linkstructuur

 

6. Speed

 

De eerste zijn om te publiceren heeft verschillende voordelen. Je verhaal verzamelt klikken, backlinks, aandelen, sociale buzz enz. Dit leidt vervolgens tot een hoge ranking. Maar Liang adviseerde om je updates te verspreiden. Ze vertelde ons: "Google beloont verse, kwalitatieve content en geeft de meest relevante informatie weer in Top Stories. Geef dus niet alles in één keer weg! Publiceer eerst de meest essentiële details. Publiceer daarna opnieuw met nieuwe brokken content (rond de 50-100 woorden)."

 

News SEO in de diepte

 

1. Een up-to-date timestamp is cruciaal

 

Een actuele timestamp trekt mensen aan. Het geeft gebruikers het signaal dat artikelen recenter zijn. Liang vermelde hier ook dat je een update van de timestamp kunt triggeren door Google verschillende freshness signalen te sturen. En ze stelde voor om het volgende te proberen:

  • Het herschrijven van de subhead
  • Quotes toevoegen
  • Afbeeldingen verwisselen
  • Videos toevoegen
  • Het op de homepage zetten
  • Promoten op sociale media

2. Werk aan pagina autoriteit 

Liang moedigde de deelnemers aan om in de loop van de tijd autoriteit van een onderwerp op te bouwen. Ze liet een voorbeeld zien van hoe de NYTimes dit deed door jaren geleden een themapagina over R. Kelly te maken, een maand voor de rechtszaak een evergreen bestand aan te maken en op de dag van de uitspraak op autoriteit te scoren.

 

3. Bereid zoveel mogelijk voor

Liang adviseerde om eens na te denken over volgende zaken:

  • 1. Welke evergreen stukken moeten worden bijgewerkt?
  • 2. Welke HFO (hold for orders) kunnen we instellen?
  • 3. OP welke kernwoorden moeten we ons per bestand richten?
  • 4. Wat zijn enkele headlines die we vooraf kunnen schrijven?

4. Maak een playbook voor het volgende nieuwsevent

Tot slot raadde Liang aan om draaiboeken te maken, zodat je een kader hebt voor het volgende nieuwe evenement.

Voor een gepland evenement zoals bijvoorbeeld de Olympische spelen, vraag jezelf af:

  • Wanneer gaan we live?
  • Welke bestanden hebben we nodig voor, tijdens en na het evenement?
  • Wat waren de beste formaten?
  • Wat werkte wel en wat werkte niet?
  • Wat hebben concurrenten succesvol gedaan?

Tot slot herhaalde Liang dat SEO meer is dan zoekwoorden. Het gaat om kwaliteit, frisheid, gebruikservaring, structuur, techniek, onderzoek en proces. Het is dus heel erg belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste zoekpraktijken, vooral bij SEO News.

 

Barry Adams: The future of tech SEO

De tweede spreker van de avond was Barry Adams, specialist in technische SEO voor nieuws websites. Hij deelde zijn presentatie in door het proces van het crawlen van een nieuwsartikel tot de indexatie ervan in de SERP.

 

1. Crawling

Wie ooit al in contact gekomen is met News SEO, weet dat snelheid van cruciaal belang is. De nieuwswebsite die het snelst een artikel in de SERP krijgt, heeft sowieso een voordeel tegenover de concurrentie. Het snel laten crawlen van gepubliceerde artikelen is dus zeer belangrijk voor Google News. Daarbij speelt de server response time een belangrijke rol: hoe langer de response time, hoe minder URL’s die gecrawld worden. 

 

Tip: Gebruik het crawlstatistieken rapport van Google Search Console om meer inzichten te hieromtrent te verwerven. 

 

Voor Google News is het dus enorm belangrijk om je crawl budget juist in te gaan zetten. Vergeet niet dat alle bestandstypes crawl budget verbruiken, niet alleen HTML pagina’s. Daarnaast kan een Google Ads bot ook een deel van je crawl budget verbruiken. 

 

Barry gaf ook aan dat de news sitemap geen musthave is om je artikelen in de index te krijgen. Er zijn genoeg manier hoe Google , de nieuwste artikelen kan crawlen. Zo  kan Google via de homepage of (sub)categorieën, de meeste artikelen al bereiken. Desondanks raden we toch aan om als news publisher te gaan werken met een news sitemap. We kunnen een Googlebot hiermee alleen maar helpen.

 

 

 



Figuur : Google Search Console crawlstats

 

2. Rendering

 

De volgende fase in het proces is rendering. Dat betekent dat Google in staat moet zijn om de inhoud van de pagina's te verwerken naar een formaat dat het begrijpt.


3. Indexing

Indexering is bij evergreen SEO zeer belangrijk, ook bij NEWS SEO. Een handige tip was het "author.url" attribuut.



Figuur : Structured Data
 

Lily Ray: EAT for Google News, top stories & discover

De volgende spreekster was Lily Ray met het effect van E-A-T bij Google News en Google Discover. Ze vertelde onder meer hoe belangrijk het is om als nieuwswebsite bezig te zijn met deskundigheid en betrouwbaarheid. Google wil namelijk de bezoekers informeren met correct nieuws, die afkomstig is van betrouwbare bronnen. Zo vertelde ze dat Google voorrang zal geven aan autoriteit boven relevantie bij het ranken van een artikel in Google News.

 

Lily vertelde ons dat Google de autoriteit van de auteur achter het artikel begrijpt. Zowel Google als de lezer wil namelijk zien welke persoon er achter de content zit, die men aan het lezen is. Gaat dit over een auteur die bekend staat voor clickbait artikelen of is dit een auteur die enkel een artikel schrijft als hij al z’n bronnen heeft gecheckt? Dergelijke zaken wil Google weten bij het ranken van een nieuwsartikel.

 

Kunnen de grootste nieuwswebsites dan niet alle Google News domineren door hun autoriteit? Als volleerde SEO’s moeten we hier de volgende woorden weer aan bod laten komen: It depends. Google zal juist een nieuws website beter laten ranken als deze autoriteit opgebouwd heeft in een bepaalde tak van nieuws. Zo zal Sporza veel beter gaan ranken bij nieuwsartikelen over sport dan over politiek of showbizz.

 

1. Tag pagina's

De tag pagina’s zijn een enorme mogelijkheid voor SEO die momenteel nog niet optimaal benut worden door nieuws websites. Om dit te illustreren toonde Lily enkele voorbeelden van de website People.com, die in de Verenigde Staten enorm goed rankt op namen van bekende personen.

 

Ze gaf de volgende zaken mee ter uitbreiding van de tag pagina’s:

  • Voeg een biografie toe

  • Bereid de pagina uit met foto’s en video’s van de persoon

  • Plaats interne links naar gerelateerde tag pagina’s of entiteiten

  • Voeg een FAQ toe met vragen over de persoon

  • Plaats het laatste nieuws van deze persoon op deze pagina

Figuur : SEO Entiteiten pagina's

 

2. Google Discover

Later in de presentatie vertelde Lily ons dat ze nieuwsartikelen had gezien die goed presteerden in Google Discover maar niet in organic search. Dit bracht haar aan het denken of er een andere methode was om beter te gaan ranken bij Discover. Zo analyseerde ze de nieuwsartikelen die beter presteerden in Discover dan in organic search en kwam ze tot de volgende learnings om beter te gaan ranken in Discover:

  • Clickbait & sensatie werken goed 

  • Artikelen met een vraag in de titel presteren enorm goed

  • ...

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.