SEO trends voor 2021

Blogger
Categorie
Leestijd
4 min

Als Lead SEO bij WiSEO coördineert Mathias zowel de technische als content aspecten alle SEO-projecten, voor verschillende soorten klanten als Napoleon Sports & Casino, VRT en Bolt Energie. WiSEO is een gekend SEO agency uit Brugge.

 

Mathias richtte de SEO Benelux (facebook SEO Benelux) en SEA Benelux community op, de grootste SEO en SEA communities voor specialisten in de Benelux. Er worden geregeld bijeenkomsten georganiseerd in Gent, Brussel, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. 

 

Naast SEO houdt Mathias hem ook bezig met het schrijven van WordPress websites voor kleine bedrijven. Hij heeft hiervoor zijn eigen website en webshop, waarmee hij dus makkelijk kan experimenteren met SEO. 

 

In zijn vrije tijd speelt Mathias volleybal en gaat hij met zijn hond wandelen. 

 

Welke trends voor 2022 vind je het belangrijkst in je vak? 

Google Discover zal een van de belangrijkste organische kanalen worden voor online blogs, magazines en kranten. Google Discover gaat proactief artikels aanbevelen aan de Google appgebruikers op Android en IOS. Er wordt soms zelfs met pushmeldingen gewerkt. De aanbevelingen zijn gebaseerd op de interesses van de gebruiker, wat ze opzochten, waar ze op klikken in de SERP’s,... Echt op maat gemaakt nieuws voor de lezer. 

Momenteel is Google Discover enkel beschikbaar voor online publishers, maar we zagen het ook al gebruikt worden voor e-commerce, vastgoed en receptensites. Google zit in de testfase van de nieuwe content formaten. Zelfs podcasts (Google Podcast) komen al voor de dag. We raden echt aan om Google Discover in de gaten te houden. Op dit moment is het verkeer nog laag in vergelijking met het totaal, maar elke dag groeit de zichtbaarheid. Er is een WiSEO-klant die elke dag tussen de 35.000 en 45.000 clicks heeft via Google Discover. 

 

Google Discover is slechts een van de dingen waarmee Google aan het experimenteren is. Je hebt vast en zeker al gehoord van Google For Jobs. Maar heb je al gehoord van Organic shopping results, Video live streams of Media actions?

 

Het zijn allemaal formaten waarop je Google zo veel mogelijk informatie geeft over je bedrijf:

 

  • Google For Jobs: door gestructureerde data over job pagina’s te voorzien en Google te pingen in de API-index, geef je Google allerlei info over je job gegevens. 

  • Organic shopping results: iedereen kent de Google Shopping advertenties bovenaan de SERPs. Google is van plan ze ook in de organische SERPs te zetten, maar dan wel gratis. Je zal hiervoor een feed moeten toevoegen in de Merchant Center. 

  • Media actions: als streaming services en tv-zenders een feed van al hun programmaties opstellen, dan kunnen ze een ‘playbutton’ doen verschijnen in de zoekresultaten. Zoek je bijvoorbeeld ‘Undercover’ op in Google, dan zie je een ‘Nu kijken’-knop met het Netflix logo. Google zal dit ook gebruiken bij spraaktechnologie, als je ‘Wat is er vanavond op TV?’ zou vragen bijvoorbeeld. 

 

Als SEO’ers en digitale marketeers zullen we afhankelijker worden van de developers om zo’n feed te maken en structured data te implementeren. Bing is al meer en meer naar hun API-index te switchen, ook voor organische zoekresultaten. Er komt een tijd waarin zoekmachines de sites nog amper zullen crawlen. Je zal hen gewoon moeten laten weten welke pagina’s zijn geüpdatete. Een goede samenwerking met je developers wordt dus nog belangrijker. 

 

Welke twee praktische tips zou je geven aan onze lezers?

TIP 1: Google Discover is belangrijk, maar hoe optimaliseer je het? 

We merkten dat makkelijk ‘deelbare’ content (voor social) het heel goed doet in Google Discover. De content moet ook tijdig en relevant zijn. Dat wat je lezers nu willen lezen, niet vorige week. 

 

Afbeeldingen zijn heel belangrijk in Discover. Probeer afbeeldingen te gebruiken die de aandacht van de lezer trekt. Meestal zie je in Discover enkel kleine afbeeldingen, maar je kan ook grote afbeeldingen gebruiken. Die moet dan wel minstens 1200px breed zijn. 

E-A-T: Als je in Google Discover getoond wil worden, moet Google je zien als een site met een goede autoriteit en betrouwbaarheid. Met een slechte reputatie zullen je artikels amper verschijnen. 

 

Bo​nus: maak ook  AMP-stories, die worden heel belangrijk ;-). 

 

TIP 2:  Zorg ervoor dat Google over genoeg data beschikt over je site.

Als je je jobsite nog niet hebt geoptimaliseerd voor Google For Jobs, dan maak je geen kans op het organisch verkeer waar je voor betaalt op Indeed en andere platformen. Dat geldt niet enkel voor HR- of rekruteringsbedrijven, maar algemeen voor bedrijven die opzoek zijn naar potentiële werknemers. We hebben een klant die z’n jobgerelateerde verkeer op non-branded traffic heeft verdubbeld, en het is geen HR-bedrijf. 

 

Waar wacht je op? Implementeer de structured data over jobs, maak een duidelijke sitemap.xml en trigger de API-index wanneer een job URL wordt toegevoegd, geüpdatet of gedeletet. Het is belangrijk hier heel stipt in te zijn. Google houdt niet van ingevulde vacatures in de SERP’s. 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :