TikTok, de nieuwe zoekmachine

Leestijd
5 MIN

Wat is TikTok SEO?

TikTok SEO (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van je TikTok video’s om bovenaan de zoekresultaten te komen te staan. In deze blog gaan we kijken wat dit nu juist inhoudt.

Sociale media apps en websites hebben ook de mogelijkheden ontdekt van de kracht van zoekmachines, waaronder TikTok, de applicatie die de afgelopen jaren erg in populariteit is gestegen. Tiktok-gebruikers gaan na zoeken op via zoekwoorden en hashtags. Het is dan ook onder andere waar je gezien wilt worden. Wanneer mensen jouw video bekijken, delen en/of reageren, wordt jouw content gezien als relevant. Hoe relevanter, hoe hoger je scoort in de TikTok SERP.

 

Enkele weetjes over TikTok

  • Het is de app waarop Belgen, zo'n 42 uur en 20 minuten (!) per maand op zitten. In vergelijking met de tweede plaats, YouTube, waar Belgen 'slechts' 16 uur en 37 minuten naartoe kijken. Dit volgens de jaarlijkse rapportage van Dataportal, in samenwerking met WeAreSocial en Meltwater.
  • Op TikTok spenderen mensen het meeste tijd op hun "For You Page", dus het ontdekken van nieuwe content. Dit is gebaseerd op interesses, voorkeuren en dus algoritmes.
  • Het voordeel van dit sociale mediaplatform, in vergelijking met vele andere, is dat het meer mogelijkheden biedt voor startende content creators. Het algortime helpt hen hun content meer zichtbaar te maken.

Het doelpubliek van Tiktok

Tiktok blijft een krachtige stijger als een van de meest prominente sociale mediaplatforms van het moment. Vooral onder jongeren (18-24), maar ook steeds oudere generaties raken vertrouwd met het kanaal. 

Het is de go-to social media app voor generatie Z. Uit een onderzoek van Google van enkele jaren geleden, was snel duidelijk dat TikTok een grote impact heeft op de zoekmachine. Bijna de helft van de jongeren verkiest Tiktok als zoekmachine boven Google. Ook als we kijken naar de Digimeter van 2023, kunnen we concluderen dat Tiktok een blijvend fenomeen is.

Digimeter, maandelijks gebruik TikTok onder jongeren

Wordt TikTok het nieuwe Google?

Zoals jullie wel weten, staat de app bekend om zijn eindeloze lijst van short-format video's, waar geen einde aan lijkt te komen. De focus van TikTok ligt nog steeds op vermaken, inspireren en communities bouwen, in tegenstelling tot Google, dat voornamelijk wordt gebruikt voor het opzoeken van informatie.

De impact van sociale media op de klassieke zoekmachines wordt steeds groter, met steeds meer sociale mediaplatformen die hun eigen zoekfunctie implementeren en ook hiervan de voordelen van oppikken, waardoor deze ook steeds geavanceerder wordt.

Marketeers zien daarom steeds meer opportuniteiten om dan ook hun SEO-strategie niet alleen te gaan toepassen op de grote, klassieke zoekmachines, maar ook steeds meer op sociale media.

 

Hetzelfde patroon in de evolutie van TikTok als die van Google?

Als we even terugkijken naar hoe Google en TikTok zijn gestart, was hun aanpak in het begin hetzelfde. Het draaide om de hoeveelheid keywords, niet meteen hoe relevant je content was, of in hoeverre je website (of in het geval van Tiktok, profielpagina) geoptimaliseerd was. 

Nu hebben ze het beiden over een andere boeg gegooid. Google is in de afgelopen jaren al wat beter en efficiënter geworden, maar TikTok is nu ook écht wel vertrokken.

 

Enkele gelijkenissen en verschillen met Google

Gelijkenissen

  • Focus op user-generated content, dus content door en voor gebruikers.

  • de user experience is en blijft belangrijk.

  • zoekresultaten worden bepaald door algoritmes.

  • de ranking factoren zijn deels bekend en deels onbekend.

De grootste verschillen

  • 40% van de jongeren gebruikt TikTok als zoekmachine;

  • Het hoofddoel van TikTok is nog steeds engageren en entertainen, terwijl dit bij Google vooral informeren is;

 

Zoeken in TikTok

TikTok probeert steeds meer om zoekintenties te begrijpen en relevante zoekopdrachten voor te stellen.. Je krijgt net zoals in Google relevante zoekopdrachten, dus de zoekintentie is belangrijk. Niet alles kan handig zijn als een video als zoekresultaat, daardoor hebben ze ‘zoektehoogtepunten’ geïntroduceert, vaak gehaald uit de beschrijving van een video. Hierdoor bestaat de ‘SERP’ van TikTok tegenwoordig uit tekst, video, of een combinatie van beide.

Ook als je scrolt op je For You Page, kom je in de beschrijving of in de reacties af en toe een een blauw search linkje tegen.

 

TikTok & SEA: de mogelijkheden?

Nu de stap is gezet naar een geoptimaliseerde search bar, ziet TikTok meer opportuniteiten om in te zetten op zoekwoorden. Momenteel is dit niet uitgerold, maar dit zit er zeker aan te komen.

Dus naast de advertenties tijdens het scrollen, kom je ze binnenkort op andere plaatsen tegen.

Wat ze nu ook al doen, maar in de toekomst ook zeker verder gebruik van zullen maken, is generatieve AI. Hierdoor kunnen adverteerders nog meer gaan inspelen op het doelpubliek en hun interesses

 

Hoe kan TikTok doelgroepen bepalen? 

Zoals je wel weet houdt TikTok heel wat informatie van ons bij. Maar wat weet TikTok eigenlijk? 

Apparaatinstellingen:
Op het eerste zicht lijkt het raar om deze informatie te verzamelen, maar als je er even bij nadenkt is het wel vrij logisch. TikTok wilt jou (bij wijze van spreken) geen Italiaanse TikTok’s voorstellen in het Italiaans, als je geen affiniteit hebt met het land en de taal niet kan spreken. 

  • Instellingen uit je account, zoals taal- en landinstellingen.
  • Instellingen uit je toestel die je gebruikt om toegang te krijgen tot TikTok.
  • Type van je apparaat (desktop, tablet, smartphone, …).

 

Video en account informatie:
TikTok’s algoritme wilt content tonen die volgens hen jou interesseert, waardoor je vervolgens langer op de app blijft scrollen. Dit houdt TikTok van je bij:

Het geluid van de video

  • Hashtags.
  • Video effecten en filters.
  • De content en video transcripties.
  • Je volgers en wie je volgt.
  • Hoeveel je video gedeelt, geliked of op gereageerd wordt.
  • Zoekwoorden die je plaatst in de caption en beschrijving van je posts zet.
  • Houdt patronen bij, bijvoorbeeld hoeveel je post.

Interactie: 

Op TikTok zijn interactie en weergaven belangrijke ranking signalen. Het vertelt aan het algoritme dat gebruikers hier meer willen van zien en dat ze er ook geïnteresseerd in zijn. Dus content die heel wat interactie heeft, zal aan gelijke profielen als de jouwe getoond worden. Daarom zie je vaak content bij vrienden of familie, dat deze lijkt op jouw For You Page. Dit zijn de gekende rankingsfactoren hieromtrent:

  • Opmerkingen.
  • Het uit-en herbekijken van een video.
  • Wie je volgt en wie je volgers zijn.
  • Als je iets liked, deelt, opslaat of een reactie plaatst.
  • Wat je deelt met anderen.
  • Welke zoekwoorden je opzoekt.
  • Informatie van video's, waar je zelf naar zoekt of via Discover.
  • je voorkeuren en interesses die TikTok opslaat.

Deze gegevens lijken misschien vanzelfsprekend, maar het is ook wat eng om te beseffen hoeveel een app zoals TikTok van ons weet.

 

Hoe integreren klassieke zoekmachines TikTok? 

Google en Bing gaan ook TikTok integreren in de zoekresultaten zoals in een featured snippet. Alhoewel Bing al sneller TikTok videos zal weergeven dan Google. Bij Google gaat het wat trager. Maar omgekeerd ook integreert Tiktok Google ook. Zo kan je nu populaire zoekresultaten zien, die gebaseerd zijn op de zoekmachine van Google. Ze zijn hiermee momenteel volop aan het testen.

TikTok zit niet stil

Net zoals elke sociale media, proberen ze zich te blijven heruitvinden. Het heeft een enorme groei doorgemaakt de afgelopen jaren, maar nu stagneert deze ook. Ze zoeken dus naar meer manieren om mensen te overtuigen van het platform. En met succes, want door alle nieuwe mogelijkheden en formats, blijven ze erg populair.

 

Is TikTok dan een vervangende zoekmachine?

Met hun groeiende populariteit en integratie met andere zoekmachines, zijn ze zeker goed op weg. Voor jongeren is het zeker een handige tool, maar als dat voor oudere generaties ook zal blijken, is nog af te wachten.

Verder kunnen we concluderen dat relevantie topprioriteit blijft. Al is het door tekst of door video. Nog leuk voor tussendoor: TikTok deed eind 2022 een televisiecampagne dat ging over informatie opzoeken op het platform. Met de slogan "Search it, Learn it" moedigden ze gebruikers aan om TikTok te gebruiken als zoekmachine.


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :