Hotjar: Wat is het? En hoe kunnen we het gebruiken?

Blogger
Categorie
Leestijd
12 MIN

Als online marketeer herken je volgende situatie wel: je besteedt veel tijd aan het analyseren van hoe je gebruikers met je content omgaan. Graag wil je naast kwantitatieve volumes ook hun emoties in kaart brengen. Google Analytics schiet hier echter in tekort. In deze blog kan je kort alles vinden over Hotjar en hoe je het best gebruikt voor een kwalitatieve analyse. Lees vooral verder!

 

Inhoud:

Wat is Hotjar?

Hoe start ik met Hotjar?

Hotjar installeren met de tracking code

Hotjar installeren met de Google Tag Manager

Concrete tools die je kan gebruiken

Heatmaps

Recordings

Funnels

Forms

Feedback polls

Surveys

Recruit user testers

Hotjar alternatieven

Full story

Mouseflow

Smartlook

Crazy Egg

Hotjar versus Google Analytics

Conclusie

 

Wat is Hotjar?

Hotjar is een krachtige analysetool die het online gedrag van jouw websitebezoekers weergeeft. Growth hackers maken gebruik van Hotjar omdat het een verzameling van analytics tools is die je helpen kwalitatieve data te verzamelen. Hotjar heeft heatmaps, opnames van de sessies van je gebruikers, conversietrechters, etc.

 

Wat is Hotjar

 

Hoe start ik met Hotjar?

Allereerst maak je best een account aan op Hotjar. Je kunt kiezen tussen een Business- (89 euro/maand), Pro- (29 euro/maand) of Basic- (gratis) account. Ik raad je aan om eerst een basisaccount te proberen om daarna de mogelijkheden te bekijken van een Business- of Pro-account.

 

Hotjar installeren met de tracking code

Het eerste dat je na je registratie moet doen is je code installeren. Deze code is de sleutel tot het gebruik van Hotjar. Je tracking code is een code die je moet installeren op je website om zo data te kunnen verzamelen. Om je eigen tracking code te vinden, moet je inloggen op je dashboard op insights.hotjar.com. Vervolgens zie je onmiddellijk jouw code op de pagina. De volgende stap is om deze code onder elke <head>-tag te plaatsen op iedere pagina die je wenst te analyseren.   

 

Hotjar installeren met Google Tag Manager

Een andere manier is om Hotjar te installeren met behulp van Google Tag Manager. Begin met een nieuwe tag toe te voegen. Bij 'tag configuratie' kies je de Hotjar tracking code met daarin je Hotjar ID. Om je Hotjar Site ID te vinden, kijk je best naar de URL van je browser wanneer je ingelogd bent op Hotjar zoals bij het vorig punt werd besproken. De volgende stap is om een nieuwe trigger in te stellen en kan je kiezen op welke pagina’s de code dient voor te komen. Selecteer 'all pages' voor de trigger en sla je workspace op. Daarna klik je op ‘submit’ en ‘publish’.  

 

Concrete tools die je kan gebruiken

Hotjar heeft een viertal analyticstools en een drietal feedbacktools.

 

#1 - Heatmaps

Deze tool is de meest indrukwekkende. Heatmaps helpen je meer inzichten te krijgen in wat je gebruikers willen, wat ze belangrijk vinden en wat ze doen op je site. Dit komt omdat deze tool alle kliks, taps, muisbewegingen en scrolling samenvoegt en deze visualiseert voor één pagina binnen de website. De gekleurde zones staan voor de klikken, taps of muisbewegingen van bezoekers. Hoe groter en feller deze zijn, hoe vaker deze zones geconsulteerd worden. Zo zie je direct welke afbeelding, categorie of element ‘populair’ zijn. Toestel categorieën worden automatisch gesegmenteerd tussen desktop, tablet en smartphone. Zijn er elementen die zorgen voor afleiding? Voeren je gebruikers de gewenste acties uit? Zijn er valse eindes op je pagina waardoor bezoekers niet verder scrollen? Uit deze tool kun je dus de sterkste indicatoren voor bezoekers motivatie en -wensen afleiden op een zeer inzichtelijke manier. Je kunt aan de hand van deze heatmaps drempels vinden op een simpele wijze, de usability op je website verbeteren en de conversies verhogen.  

 

Wat is Hotjar - Heatmaps

 

#2 - Recordings

Je hoeft niet langer te gissen over het bezoekersgedrag op je site. Daarvoor dient de user recordingstool die video-opnames bevat van bezoeken van gebruikers op je website. Je bekijkt opgeslagen sessies als het ware vanuit hun ogen waarbij je hun klikken, taps, muisbewegingen, typen en navigatie ziet. Alle recordings die je hebt opgeslagen kunnen worden gefilterd op basis van het aantal bezochte pagina’s, specifiek bezochte pagina’s, de browser en het besturingssysteem, het land en het device van de bezoekers. Op die manier is het analyseren van een specifieke doelgroep vergemakkelijkt. Je verkrijgt als het ware inzichten in de sterke en zwakke punten van je website en je identificeert problemen op gebied van bruikbaarheid.

 

Wat is Hotjar - User recordings

 

#3 - Funnels

Deze tool toont mooi het proces dat je bezoeker aflegt alvorens hij of zij tot een conversie overgaat. Alles wat geleid heeft tot een conversie, kan via een conversion funnel eenvoudig gedefinieerd worden. Drop off segmenten zijn momenten in de funnel wanneer een gebruiker afhaakt. Als Hotjar gebruiker kun je deze momenten analyseren. Probeer dus concreet de grootste kansen tot verbetering te vinden door vast te stellen op welke pagina en in welke stap de meeste bezoekers je site verlaten. Eenmaal de afhakers bekend zijn, kunnen deze sessies van deze bezoekers worden herbekeken door middel van de user recordings.

 

Wat is Hotjar - Conversion funnel

 

#4 - Forms

Form analytics is de rapporting feature om van elk formulier op je website de velden te analyseren en te optimaliseren. Bij veel websites behoren formulieren tegenwoordig tot conversiedoelen. Het beste wat je als online marketeer kan doen is de voltooiing percentages van je online formulieren verbeteren door te ontdekken welke velden te lang duren om in te vullen waardoor ze leeg blijven en waarom je bezoekers je formulier en pagina verlaten. Je voegt deze formulieren snel toe door de URL toe te voegen waarop het formulier te vinden is, je selecteert het gevonden formulier en hierna worden alle deelnemers aan dat formulier gemeten. 

 

Wat is Hotjar - Forms

 

#5 - Feedback polls

De feedback polls-tool is een laagdrempelige en effectieve manier om relevante feedback te verkrijgen van bezoekers op je website. Het verbeteren van de prestaties en ervaringen van je website begint met het begrijpen wat je bezoekers willen en wat hen allemaal weerhoudt om het te bereiken. Je kan op ieder moment binnen je website een vraag stellen aan de gebruikers. Dit kan na een bepaalde actie op een pagina (on-action) of bij het verlaten van de website (on-exit) door middel van een pop-up. Veel voorkomende methodes zijn bijvoorbeeld eenvoudige meerkeuzevragen of je bezoeker vragen op een emoticon te klikken. Allemaal eenvoudige manieren om klantentevredenheid te meten.   

 

Wat is hotjar - feedback polls

 

#6 - Surveys

Met deze tool kan je eigen responsieve enquêtes maken en antwoorden verzamelen in realtime vanaf elk apparaat. In tegenstelling tot de Feedback polls kunnen hier meerdere vragen gesteld worden. Probeer je enquêtes te verspreiden met behulp van weblinks, e-mails of nodig je bezoekers uit vlak voordat ze je site verlaten om hun bezwaren of zorgen aan het licht te brengen. Op deze manier kan je demografische of relevante gegevens verzamelen, maar natuurlijk ook klantentevredenheid meten. 

 

Wat is hotjar - surveys

 

#7 - Recruit user testers

Als laatste tool heb je recruiter user testers waarmee je mensen kan uitnodigen voor een user test. Voorbeelden zijn gebruikstesten, nieuwsbrieven of ander soort feedback testen. Je hebt dezelfde mogelijkheden als bij de feedback poll en de enquête, maar met dat verschil dat je hier de in te vullen gegevens niet kunt aanpassen. Achteraf kun je altijd de gegevens exporteren via een CSV-bestand om vervolgens het e-mailadres te gebruiken om nieuwsbrieven of uitnodigingen te versturen. 

Wat is hotjar - Recruit user testers
 

 

Hotjar alternatieven

Naast Hotjar zijn er natuurlijk ook alternatieven. De twee meest gekende zijn Full Story en Mouseflow. Hotjar is echter het populairst en zoals dat vaak gaat bij diensten geniet het populairste systeem van meer inkomen en kan daardoor meer en betere functionaliteiten ontwikkelen. Hotjar is ideaal voor snel bewegende organisaties, omdat het snelle veranderingen en follow-up rapporten mogelijk maakt. Hotjar is vrij uniek in de manier waarop het aan gegevensverzameling doet. Concurrenten verzamelen automatisch gegevens van alle bezoekers en alle pagina’s van een site. Hotjar verzamelt alleen gegevens van een steekproef van bezoekers op een site. Bij Hotjar kun je onbeperkt sites volgen en zoveel teamleden toevoegen als je nodig hebt waardoor het uiterst betaalbaar en waardevol is.   

 

#1 - Full Story

Zo heb je bijvoorbeeld Full Story. De installatie is gelijklopend met Hotjar, maar de interface en gebruikservaring zijn net iets minder soepel. Full Story biedt geen heatmaps aan, maar wel hun zogenaamde Rage Grade (maatstaf klant frustratie) en Rage Clicks (herhaaldelijk klikken of tappen door frustratie). Daaruit volgt dat deze tool ziet of je bezoeker boos is op basis van specifieke gedragingen door een algoritme dat ze ontwikkeld hebben. Full Story merkt delen binnen je website aan waar mensen vaak boos worden en de opnames hiervan verzamelen.

 

Wat is hotjar - full story

 

#2 - Mouseflow

Mouseflow bevat ook heatmaps, user recordings, funnels, user feedback en formulieren. Het grootste verschil ligt in de prijs. Mouseflow gebruikt een eigen creditsysteem wat inhoudt dat je elke maand betaalt. Afhankelijk van je abonnement krijg je een specifiek aantal credits toegewezen en die moet je als een bron beheren. Elke credit houdt één gebruikerssessie bij. Dit is in tegenstelling tot Hotjar die het totaal aantal sessies automatisch aanrekent waarvoor u betaald heeft.

 

Wat is hotjar - mouseflow

 

#3 - Smartlook

Een ander alternatief is Smartlook. Ook met deze tool begrijp je jouw bezoekers op microniveau en bekijk je jouw website opnieuw door hun ogen. Je kan zien wat ze doen op je website of app, want het heeft een automatische gebeurtenisregistratie. Met heatmaps en conversietrechters kan je ook met deze tool alles grondig analyseren. Kortom, je ziet wat ze op je website doen, hoe lang ze op je website doorbrengen, waar ze klikken, etc. Het enige merkwaardige verschil met Hotjar zit in de prijs. Smartlook is een stuk goedkoper dan Hotjar. 

 

Wat is hotjar - Smartlook

 

#4 - Crazy Egg

Crazy Egg biedt naast de gekende heatmaps en recordings ook split-testen aan. Dit zal je helpen begrijpen hoe veranderingen in de gebruikersinterface het gedrag van bezoekers beïnvloeden. Deze tool heeft een "confetti" rapport. Je kunt het gebruiken om te zien hoeveel klikken en taps een item ontvangt op basis van referentiebronnen, zoektermen, browsertype en andere informatie. Crazy Egg heeft eveneens een lijstrapport met alle items op je pagina waarop een klik is ontvangen. Beide tools zijn redelijk in balans. Het grote verschil zit opnieuw in prijs, Crazy Egg is een stuk goedkoper en is daarom de beste optie als je een beperkter budget hebt.

 

Wat is hotjar - Crazy egg  

 

Hotjar versus Google Analytics

Laten we dit eerst en vooral duidelijk stellen. Hotjar is geen alternatief voor Google Analytics en vice versa. Google Analytics laat je zien welke pagina’s je bezoekers raadplegen op je site, maar het laat je niet zien hoe je bezoekers de pagina’s echt gebruiken. Met Hotjar kun je je website en mobiele site begrijpen door te zien hoe ze omgaan met je pagina’s en door te begrijpen waarom ze zich precies op die manier gedragen. Hiermee kun je snel kansen voor verbetering en groei in de hand werken. 

 

Wat is hotjar - hotjar vs google analytics

 

Conclusie Hotjar: veel tool voor weinig geld

Er is een redelijk groot aanbod aanbieders op de markt met heel uitgebreide tools. Wat Hotjar verschilt van de andere tools, is het feit dat voor een relatief lage prijs een combinatie van zeven analyse- en feedback tools te gebruiken zijn. Natuurlijk is Hotjar niet zo uitgebreid als een aanbieder die zich in één enkele tool gespecialiseerd heeft. Dit leidt dan tot minder lay-out mogelijkheden en beperkte flexibiliteit in het aanpassen van de inhoud. Desalniettemin vind ik Hotjar gebruiksvriendelijk, want op een visuele manier kan je voor je website zeer relevante informatie en inzichten verkrijgen over het gedrag van je bezoekers. Bovendien is de installatie zeer eenvoudig! 
Maak dus zeker een account aan op insights.hotjar.com en analyseer jouw website met deze uitstekende tool!

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.