1. De uitdaging
Visit Bruges Convention Bureau is het officiële congresbureau van de stad Brugge. Het heeft tot doel om Brugge te promoten als stad voor conferenties, congressen, meetings en incentives (ook wel MICE genoemd). Brugge heeft namelijk wel wat troeven te bieden voor dergelijke evenementen, aangezien het een bruisende internationale stad is die qua toerisme sowieso al een ruim publiek trekt met haar pittoreske stadskern. WiSEO werd gevraagd om de website van het congresbureau meer zichtbaarheid te geven in zoekmachines, en dat voor de 4 hoofdtalen. Voor ons team een mooie SEO uitdaging, zeker gezien WiSEO ook een Brugs bedrijf is.
2. De oplossing
Elk SEO project begint met een goede voorstudie in de vorm van een zoekwoorden onderzoek. Daarin gingen we op zoek naar de zoekopdrachten die de doelgroep van het congresbureau online ingeeft en combineren we die met hun populariteit. Dit heet het zogenaamde "zoekvolume" en betekent eigenlijk het aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google. Het resultaat is een lijst met zoekwoorden dat gebruikt wordt om te zien op welke zoekopdrachten Visit Bruges Convention Bureau op dat moment nog niet scoort in Google. De volledige content planning en herindeling van de website werd hierop geënt zodat we de teksten van de website maximaal richtten op de informatienoden van gebruikers.
Voor de content audit werd enerzijds gewerkt op een logische indeling van het menu met de juiste menutitels. Anderzijds is veel geoptimaliseerd op vlak van meta titels en interne links (hyperlinks naar andere pagian's op de website).
In een vervolgproject werden blogartikels geschreven naar aanleiding van een bijkomend zoekwoorden onderzoek. Het doel was om een nog bredere zichtbaarheid te creëren voor persona's die in de oriënterende fase zitten. Zo is er een checklist voorzien voor persona's die tips willen om de juiste eventlocatie te kiezen, maar ook informatie omtrent congressen organiseren.
Op technisch vlak werd samen met de webbouwer een reeks aanpassingen uitgewerkt in de code en zijn een reeks technische SEO problemen opgelost, waaronder kapotte links, duplicate content en fouten in metatags. Samen met hen werd ook het menu aangepast en werden links verwerkt in vaste blokken. Verder is ook gewerkt op laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid van de website. Dat laatste is ook voor SEO belangrijk en wordt in 2021 zelfs deel van de zogenaamde Core Web Vitals die Google als ranking signaal gebruikt.
Ook op zoek naar een SEO oplossing op maat?
Contacteer vrijblijvend het WiSEO team en we zorgen voor de resultaten. Contacteer ons