Dit was BrightonSEO April 2024

Leestijd
5 MIN

BrightonSEO 2024: SGE, AI en TikTok

BrightonSEO is hét event voor iedereen die zich bezighoudt met zoekmachineoptimalisatie en hoeft eigenlijk geen introductie meer. Zoals elk jaar trokken onze SEO specialisten naar de UK voor 2 dagen vol inzichten en visies van verschillende sprekers. Dit jaar, zoals verwacht, veel over en AI, TikTok en SGE. De grote vraag die wij wouden beantwoorden; hoe ziet de toekomst van SEO eruit?

 

In't kort? Niemand weet het, zelfs niet de sprekers op BrightonSEO. Maar onze SEO'ers brachten wel enkele belangrijke inzichten en quotes mee naar huis.

 

SGE

"Search Generative Experience (SGE): verwacht evolutie geen revolutie" "SGE is not the future of SERP's"

Er is de laatste tijd veel ophef over SGE, maar Tom Capper,Gerald Murphy, Diane Kulseth en Fiona McGovern stellen ons gerust: verwacht evolutie, geen revolutie. SGE is eerder een uitgebreide, veredelde Featured Snippet. De verschuiving naar zero-click seaches is al een tijdje aan de gang. SGE is de zoveelste stap in de voortdurende evolutie van SEO.

Ook bij Google-updats zoals Penguin, Panda, Rankbrain,... begonnen we masaal te zweten. Maar die updates hebben we meer dan overleefd. Dus als SEO'er moet je geen schrik te hebben van de veranderingen die SGE brengt, oef!

 

 

ChatGPT & AI

"ChatGPT should be worried" - Zoe Burke

Een quote die bij bleef was "ChatGPT should be worried' uit de talk van Zoe Burke, die het had over “how to read your audience’s minds”.
AI en ChatGPT zijn al een tijdje een hot topic binnen SEO. Maar laten we eerlijk zijn, ChatGPT is nog steeds geen mens en zal nooit de doelgroep van je tekst voor de volle 100% begrijpen. Dus je hoeft je geen zorgen te maken AI, en specifiek ChapGPT zal je werk niet overnemen. Ze geven je wel de kans om je werk makkelijker te maken.

 

"AI staat niet voor Artificial Intelligence"

AI staat niet alleen voor Artificial Intelligence, maar ook voor Audience Insights. En dat laatste is een essentieel aspect bij het creëren van nieuwe content. Het is belangrijk om je publiek te kennen: hun interesses, vragen en obstakels. Dit kun je op verschillende manieren bereiken:

  • Paneldiscussies
  • Meet & Greets met je doelgroep
  • Zorg dat je gemakkelijk te bereiken bent, bijvoorbeeld via een contactpagina op je website, maar denk hierbij ook na of je contactformulier niet te complex is
  • Sta open voor feedback; je kunt altijd leren van anderen

Het kost inderdaad tijd, maar een ideaal platform hiervoor is bijvoorbeeld TikTok, waar je snel verbinding kunt maken (en je zelfs niet eens uit huis hoeft voor te komen). Waarom?

  • Goede content wordt beloond, en het algoritme is hier heel eenvoudig.
  • Veel mensen gebruiken TikTok om informatie te vinden en nieuwe dingen te ontdekken.

 

Social media SEO & OSO

"SEO is verder kijken dan Google"

SEO beperkt zich niet langer tot Google. Gen Z zoekt volop informatie op TikTok en ook Reddit wint aan zoekverkeer door authenticiteit. Deze platforms winnen aan zoekverkeer en worden steeds vaker weergegeven in de zoekresultaten.

 

Maar je mag het marktaandeel van Google niet onderschatten. Je gaat dus best voor een Google-focused strategie en geen Google-only strategie.
Daarbij komt ook kijken dat het belangrijker wordt om meer rond brand awareness en brand sentiment te werken. 

 

Zo hier en dan hoor je dat Gen Z de traditionele marketingfunnel kapot gemaakt. Dat is niet waar. Je wordt wel veel meer blootgesteld aan producten en je ontdekt dus veel sneller nieuwigheden door bijvoorbeeld TikTok.

 

"Tiktok  Google search + Google Discover"

Meer weten over TikTok SEO, we schreven er een aparte blog over

 

"SEO can be the secret weapon of social media"

OSO, oftwel Organic Search Optimisation is de synergie tussen SEO en social media. OSO omarmt het bredere plaatje  van organisch verkeer, waarbij SEO nog steeds de fundering vormt. Het doel? Het beste van SEO gebruiken en verspreiden over verschillende kanalen voor optimaal organisch verkeer. En ook je sociale media post beter vindbaar te maken in zoekmachines. Het zou jammer zijn als je trouwkledij verkoopt via een webshop, je een mooie top 5 positie haalt voor een primair keyword, maar je net boven jouw resultaat een Pinterest resultaat of short-form-video ziet in de SERP. De gebruiker klikt op de visuele resultaten en jij verliest 2x verkeer als je niet actief of zichtbaar bent op dat platform.

 

 

Wat de toekomst ook brengt, één ding is zeker: blijf leren, blijf experimenteren en blijf je publiek begrijpen.

 

 

After SEO in Brighton


@wiseo_be Come travel and spend a day with our SEO specialist at #BrightonSEO2024.
#zoekmachineoptimalisatie #SEO
♬ Baianá (Sped Up Version) - Bakermat


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :