OpenAI ChatGPT: De schrijvende AI

Categorie
Leestijd
5 MIN

Een schrijversblok, je kent het wel… Het moment wanneer er geen enkel woord meer uit je pen vloeit tijdens het schrijven van jouw blog, boek of het optimaliseren van je website op vlak van SEO. Gelukkig bestaan er nu heel wat online tools  om het schrijven van jouw teksten en zoekwoordonderzoeken te vergemakkelijken.

 

Ondertussen is ChatGPT één van de bekendste online tools van dit moment. In deze blog neem ik je mee naar zowel de kracht als de do’s and don’ts van deze prachtige tool.

 

Language model van ChatGPT

 

Voor jou een vraag, voor AI een antwoord. 

ChatGPT is een geavanceerd taalmodel die een antwoord zoekt op jouw gestelde vraag. Deze vraag kan echter van alles zijn: het geven van bepaalde synoniemen, het vragen naar uitleg over een bepaald onderwerp of zelfs de vraag wat je vanavond zal eten. De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos en is, door machine learning-technieken, een van de krachtigste taalmodellen ter wereld.

 

Het kan de beste overkomen. 

Ook AI kan wel eens fouten maken. Zoals eerder vermeld, leert deze chatfunctie met machine learning-technieken en kan de informatie niet altijd correct zijn. ChatGPT leert enkel van wat Open AI programmeert waardoor de tool ook wel eens een steek laat vallen. 

Daarom is het belangrijk dat er ook een menselijke controle is bij het schrijven van een tekst. ChatGPT is handig voor het geven van een eerste aanzet bij het schrijven van een SEO-footer of content voor jouw website.

 

ChatGPT, je tweede beste vriend. 

Als SEO’er gaan we op zoek naar synoniemen via Google. Maar ook ChatGPT is hiervoor een handige tool. Je kan synoniemen vragen voor bepaalde zoekwoorden en die te laten clusteren aan de hand van de zoekintentie er van.

 

 

 

 

Daarnaast is het ook interessant om vanuit de PAA-sectie (People Also Asked) te starten met je zoekwoordenonderzoek en later ook dit soort zoekwoorden op te vragen aan ChatGPT. 

 

De tool geeft je namelijk een lijst met mogelijke vragen dat mensen opzoeken over iets of iemand. Maar om zeker te zijn, begin je best bij de PAA-sectie zelf. Zo ben je zeker dat er naar die specifieke zoekwoorden gezocht wordt. 

 

Spijtig genoeg kan de ChatGPT niet alles. Je kan bijvoorbeeld geen zoekvolume opvragen voor de geclusterde zoekwoorden. Daarvoor bestaan er andere gemakkelijke tools zoals Mangools(KWfinder).

 

(Her)schrijven is nu kinderspel 

Wanneer je grote teksten schrijft met de nodige zoekwoorden, kan het wel eens zijn dat je tekst niet echt vloeiend leest. Met ChatGPT kan je de tekst laten herschrijven waardoor de structuur en de zinsbouw wat aangepast is. Best lees je de tekst nog eens door om kleine foutjes met lid -en koppelwoorden te vermijden.

Het bespaart je wel veel tijd als SEO’er om alles nog eens te moeten herschrijven. De gewonnen tijd kan je dan in een ander deel van de SEO-optimalisatie steken waar meer tijd nodig is.

 

Templates in ChatGPT

Ondertussen heeft OpenAI templates toegevoegd aan aan de tool. De knop vind je links onderaan de pagina, tussen je query's en je account settings. Als je drukt op de knop, opent er een venster waar je keuze hebt tussen verschillende categorieën.

 

Query pagina chatgpt

 

 

De eerste categorie kies je op basis van de taak waarmee je bezig bent. Bij ons geval is dit "SEO" want wij gaan een zoekwoordenstrategie genereren. Elke keer je een keuze maakt in het venster, hoe specifieker je query zal zijn bij het genereren van de template.

 

 

Venster Template

 

 

Bij de sub-categorie kies je een specifiekere topic dat weer je prompt zal doen veranderen. Als je na elke keuze onderaan in het vak kijkt, zal je zien dat ChatGPT dit automatisch aanpast. Wij kiezen hier voor "Keyword Research". 

 

 

Subcategory chatgpt

 

 

Als laatste kiezen we voor de juiste template en de taal. Ons zoekwoordenonderzoek willen we in het Nederlands. Ook dit kan je allemaal terug vinden in de prompt, onderaan het venster. De "Seed Keyword" is je thema waarover je een zoekwoordenonderzoek wilt. Daarnaast kan je ook het aantal zoekwoorden aanpassen. Wij hier kiezen voor 5 zoekwoorden.

 

 

template chatgpt

 

 

Eenmaal je drukt op "Execute Template", zie je jouw gegenereerde query staan met alle voorhaande keuzes die je gemaakt hebt. 

 

 

Template query chatgpt

 

 

ChatGPT maakt automatisch een tabel waarin zowel de categorie, het zoekwoord, de zoekintentie, meta title en meta description weergegeven wordt. ChatGPT is hiervoor dus echt een gemakkelijke en handige tool wel moet je weten dat dit slechts een rode leidraad is om de perfecte meta data te schrijven. 

 

 

Generated_query_CHATGPT

 

 

“Hey Google, is deze tekst geschreven door AI?”

Google kan zien wanneer een tekst gegenereerd is door AI aan de hand van enkele parameters.

Als eerste kijkt Google naar de structuur van je tekst. Als die repetitief is, met woorden en zinnen die meerdere keren terugkomen, is de kans groter dat je daarop zal afgestraft worden.

De grammatica kan juist zijn maar de variatie van woordgebruik, die bij teksten geschreven door een mens, kan ontbreken. Als laatste kijkt Google ook naar de nuance en de context die er al dan niet te vinden is bij een AI-tekst, en dat wel aanwezig is bij teksten die geschreven zijn door een mens.

 

10 vragen over Lukaku

 

Er bestaan heel wat websites om te checken als jouw tekst gezien wordt als een AI geschreven tekst. Enkele voorbeelden hiervan zijn “Content at Scale” en “AI checker” van OpenAI. Deze site checkt als jouw tekst geschreven werd door een mens of een AI.

 

Open AI text classifier

 

Ook kan je de tekst die geschreven werd door een AI, laten herschrijven door een andere AI. Hierdoor is de kans ook groter dat Google je tekst beter zal ranken dan een tekst enkel geschreven door AI.

 

Je kan dus beter niet je tekst direct copy-paste op je website maar eerder de tekst laat herschrijven (mits zinsbouwcontrole van een mens) door bijvoorbeeld ChatGPT. Wanneer het aankomt op de grootte van je teksten, zal Google al dan niet kunnen beslissen als het  AI-geschreven is of niet. Kleine teksten zijn daarom ook moeilijker te traceren omdat het aantal woorden, nuances en andere menselijke touches veel minder zichtbaar zijn.

(Je controleert wel best nog eens op spelfouten en foute informatie voor het geval een (potentiële) klant deze tekst zou lezen)

 

 Gratis is goed! (of niet?) 

ChatGPT is momenteel gratis voor iedereen. Spijtig genoeg heeft de gratis versie ook een paar nadelen. Je zal de online tool niet kunnen gebruiken wanneer er op dat moment heel veel gebruikers er mee bezig zijn. Ook is er een grens op het aantal vragen dat je kan stellen. Daar is de grens 30 vragen per uur.

Naast de gratis versie van ChatGPT heb je ook nog een betalende versie. Deze versie is niet veel verschillend maar kan soms wel van pas komen.

 

 

Versies ChatGPT

 

 

 Zo zal  je altijd de mogelijkheid hebben om de tool te gebruiken, ook wanneer het gebruik wereldwijd zeer hoog is. Daarnaast zal het ook sneller je vraag of info kunnen genereren  en heb je als eerste toegang tot nieuwe features.

Wanneer ChatGPT feilloos werkt, zou de betalende versie een goede deal zijn maar momenteel maakt de AI nog te veel grammaticale fouten om enkel hiermee te kunnen werken. Ook voor de volle $20 per maand is het prijs/kwaliteit niet de moeite.

Als het aan mij ligt: Ik houd het nog bij de gratis versie. Je kan al heel veel doen met de gratis versie van ChatGPT en voor mij lijkt de betalende versie niet nodig.

 

Vraag het aan Bing

Sinds het grote succes van ChatGPT heeft ook Bing AI geintegreerd in de zoekmachine. Het verschil met andere AI-modellen is dat Bing Chat alle informatie zoekt op het internet. Aan de hand van bepaalde factoren kiest Bing de bronnen die het meest relevant en betrouwbaar zijn. Je vraagt je waarschijnlijk af "hoe weet de zoekmachine dat een bron betrouwbaar is?" Simpel, door de volgende factoren kiest Bing de juiste bronnen: 

  • De uitgever of auteur schrijft relevante en correcte informatie

  • De informatie, die vergelijkt wordt met andere bronnen, is correct

 

Bing geeft een aantal voorbeelden van gerechten

 

Wat wel opvalt is dat deze bronnen niet de eerste weergegeven websites zijn in de SERP. De bronnen zijn dus specifiek voor de gestelde vraag. 

 

Bij bing kan je enkel 20 vragen stellen per sessie

 

Wanneer Bing Chat uitkam was kon je maar 5 vragen stellen. Gelukkig is dit ondertussen verhoogd naar 20 vragen. Eenmaal je dit aantal bereikt hebt, kan je ofwel je pagina refreshen of drukken op "New topic" en start je een nieuwe sessie. 

 

Google Bard (LaMDA)

Ook Google is al even bezig met een gelijkaardige AI chat service. Het bedrijf komt met Bard. Dit is hun experiment op een goed werkende en vooral concurrerende AI chat service. Het grote verschil is dat Bard al de gevraagde informatie van het internet haalt en ChatGPT enkel de informatie neemt die vooraf geprogrammeerd is.

 

Google Bard

 

Twee jaar geleden kwam Google af met een speciaal taalmodel, namelijk LaMDA (Language Model for Dialogue Applications). Dit taalmodel steunt Bard bij het beantwoorden van vragen in verschillende talen met telkens een andere woord-en zinsstructuur. 

 

Zal ChatGPT Google vervangen?

ChatGPT zal Google niet kunnen vervangen als het aankomt op SEO. Dit is slechts een tool die je kan helpen om teksten te schrijven. 

 SEO’ers die ChatGPT slim inzetten  zullen hier veel uithalen en winnen. Door het gebruik van de juiste prompts zal je sneller content schrijven voor je website en je nog meer zoekwoordsuggesties kunnen geven. Houd wel in het achterhoofd dat ChatGPT een AI is, dus niet alles is 100% correct. Een menselijke touch is nodig! 

 

Als laatste is het best om verder te kijken dan enkel ChatGPT. Kijk naar de PAA-pagina (People Also Asked), gebruik keywordfinders zoals Mangools en tik ook zelf eens in de zoekbalk van Google je zoekwoord, om de zoekintentie en andere mogelijke zoekwoorden te vinden. 

 

 

 

 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :