Zijn emoji's goed voor SEO?

Leestijd
5 MIN

Kleiner dan 3, lachend kakske, duim omhoog,... De emoji's vliegen je om de oren. Ze zijn niet alleen leuk bedacht maar ze hebben ook daadwerkelijk communicatieve waarde. Maar de grote vraag is: werken emoji's goed voor SEO? Misschien zijn ze wel het geheime wapen voor een betere positie in de SERP? 
In deze blogpost onderzoeken we het.

Waarom zou je emoji's gebruiken voor SEO?

  • Emoji's geven visueel weer wat je probeert te vertellen. Tip: speciale tekens zoals een vinkje werkt goed in SEA campagnes
  • Ze kunnen ook letterlijk emoties overbrengen naar de lezer 
  • Ze vallen op tussen de andere resultaten, wat je eventueel meer kliks kan opleveren
  • In zeer zeldzame gevallen worden emoji's gebruikt als zoekwoord

Waarom je best geen emoji's toevoegt?

  • Google toont in veel gevallen geen speciale tekens of emoji's wanneer deze zijn opgenomen in meta data.
  • Niet alle emoji's zijn zichtbaar voor iedereen: de gebruiker ziet dan een leeg vierkantje
  • Je hebt minder tekens beschikbaar voor je meta data (een te lange meta title zal niet volledig worden getoond of herschreven worden door Google)
  • Emoji's kunnen als spam worden ervaren

 

Conclusie

Dus... emoji's toevoegen om je SEO te verbeteren? Ons antwoord: doe wat je niet laten kan, maar voor SEO heeft dit geen invloed. Het gebruik van emoji's zal je niet helpen maar ook niet bestraffen. In de meeste gevallen zal dit niet getoond worden in de SERP. Gerbuik ze dus enkel als ze relevant zijn en een meerwaard bieden voor de gebruiker


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :